Handleiding creditcards
Met ons ruime aanbod aan creditcards hebben wij voor iedereen een passende Card. De ene Card is zeer geschikt voor als u veel reist, de andere voor als u vaak aankopen doet. Of kiest u voor de Card waarbij een inkomenseis niet nodig is? Voor alle creditcards geldt: betalen met een creditcard is veilig, snel en gemakkelijk!
Deze handleiding is bestemd voor alle creditcards die ICS uitgeeft. Met uitzondering van de ICS GO Card, deze heeft een eigen handleiding.
Handig die creditcards!
Misschien staat u er niet zo bij stil. Maar een creditcard zorgt voor een unieke combinatie van gemak EN zekerheid: altijd de juiste valuta op zak en contactloos en veilig betalen. U kunt uw creditcard voor vele momenten gebruiken, zoals:
- uw (online) aankopen
- vakanties en reizen
- tolwegen in het buitenland
- een weekendje weg
- bij het huren van een auto
- de parkeergarage
- dat heerlijke kopje koffie to go
- of een speciaal etentje met uw geliefde
De voordelen van uw ICS Card
Met een ICS Card heeft u voordelen in handen die geen ander betaalmiddel heeft. Zo heeft u met de Card meer betaalgemak, overzicht, zekerheid en meer voordeel. Wat zijn nou de precieze voordelen? Hieronder een kort overzicht.
- Bekijk de voordelen
Aflevergarantie*
Het kan wel eens gebeuren dat een artikel dat u heeft gekocht niet wordt geleverd. Daarvoor is er de Aflevergarantie: wij draaien de betaling terug en u hoeft niets te betalen. Meer informatie over de aflevergarantie.Aankoopverzekering*
Woont u in Nederland? Dan is vrijwel alles dat u met uw Card koopt minimaal 180 dagen verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging. Het aantal dagen dat uw aankoop verzekerd is verschilt per Card. Meer informatie over de aankoopverzekering.Wereldwijd betaalgemak*
Met uw Card betaalt u snel, gemakkelijk en veilig. Waar u ook bent, overal ter wereld. Of dit nu is voor uw (online) aankopen, vakanties en reizen, tolwegen in het buitenland of een een weekendje weg. Betalen gaat gemakkelijk met uw creditcard.Fraudepreventie*
ICS houdt dag en nacht de betalingen bij die met uw Card worden gedaan. Als wij serieuze vermoedens hebben dat er iets verdachts gebeurt, dan nemen wij onmiddellijk contact met u op.24/7 Service*
ICS is 7 dagen per week, 24 uur per dag, telefonisch bereikbaar voor spoedeisende vragen. Een geruststellend idee als u uw Card bent kwijtgeraakt. Voor minder urgente vragen kunt u terecht op onze website.*Een uitgebreide beschrijving kunt u terugvinden in de Algemene Voorwaarden van uw Card.
U heeft de controle over uw financiën
Alle financiële zaken rondom uw Card kunt u online regelen. Dit kan via de website bij Mijn ICS of via de ICS Creditcard app. De app kunt u downloaden op uw smartphone of tablet. Het bestedingslimiet bekijken, betalingen inzien of uw gegevens wijzigen? Of is er een bedrag van uw creditcard afgeschreven waar u het niet mee eens bent? Dan kunt u dit bij ons betwisten. Kortom: u heeft de controle over uw financiën.
- De ICS Creditcard app
Altijd en overal toegang tot uw financiën met de ICS Creditcard app. U kunt de app downloaden* op uw smartphone of tablet. Met de app heeft u altijd een duidelijk overzicht van de door ICS verwerkte transacties. Ook ziet u direct wat u nog kunt besteden, evenals de betaaldatum van het rekeningoverzicht.
*De app is beschikbaar voor Card-houders op iOS en Android.
- Mijn ICS
Via www.icscards.nl kunt u inloggen bij Mijn ICS. Hier regelt u makkelijk al uw Card-zaken. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Zo kunt u onder andere:
- persoonlijke gegevens wijzigen*
- overzicht bekijken van alle transacties
- geld overboeken
- verhoging van de bestedingslimiet aanvragen*
- aanvullende producten aanvragen*
- maandelijks rekeningoverzicht inzien
*Voor het regelen van deze zaken dient u bij sommige Cards contact op te nemen met uw bank. Raadpleeg hiervoor Mijn ICS.
Mijn ICS activeren
Heeft u Mijn ICS nog niet geactiveerd? Dit kan eenvoudig via de website. Daarna kunt u Mijn ICS direct gebruiken.
- Bestedingslimiet
Het bestedingslimiet geeft aan hoeveel u maximaal met uw Card kunt betalen. Dit verschilt per Card en wordt bepaald aan de hand van uw inkomen. Via ICS Creditcard app of Mijn ICS kunt u zien wat uw bestedingsruimte nog is en hoeveel u maximaal kunt besteden. Maakt u gebruik van een Extra Card, dan geldt voor de Hoofd en Extra Card één gezamenlijk bestedingslimiet.
Bestedingslimiet verhogen of verlagen*
Het verhogen of verlagen van uw bestedingslimiet kunt u aanvragen via Mijn ICS. Ook is het mogelijk om uw bestedingslimiet tijdelijk te verhogen. Dit kunt u doen door extra geld op uw Card te storten via Mijn ICS en te zorgen voor een positief saldo.
*Voor het regelen van deze zaken dient u bij sommige Cards contact op te nemen met uw bank. Raadpleeg hiervoor Mijn ICS. Heeft u een Gespreid betalen Faciliteit (GBF)? Dan is het niet mogelijk om het bestedingslimiet te verhogen.
- Contactloos betalen
Alle creditcards die worden uitgegeven door ICS zijn voorzien van een NFC-chip. Deze chip zorgt ervoor dat u contactloos kunt betalen bij betaalautomaten met het contactloos-betalen-logo
. U houdt uw creditcard tegen de betaalterminal aan en stemt hiermee in met de betaling.
Binnen de EU kunt u tot € 150,- contactloos betalen zonder uw pincode te gebruiken. Na deze € 150,- dient u uw pincode weer eenmalig in te toetsen om misbruik te voorkomen. Zo betaalt u makkelijk en snel.
Gebruikt u uw Card voor de eerste keer, dan dient u uw Card te gebruiken en uw pincode in te voeren. Daarna kunt u contactloos betalen. Lees meer over contactloos betalen.
- Onterechte betaling betwisten
Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met een bedrag op uw rekeningoverzicht. U heeft bijvoorbeeld betaald voor een product en de verkoper levert het niet. Uw reis is geannuleerd, u heeft een namaakartikel ontvangen of er staat een afgeschreven bedrag op uw rekeningoverzicht dat niet klopt. Er kunnen verschillende situaties spelen. In veel gevallen kunt u de betaling betwisten.
Voor het betwisten van een onterechte betaling zijn een aantal stappen belangrijk om te nemen. Zo moet u het bedrag binnen 3 maanden betwisten, is het belangrijk dat u alles goed vastlegt en dient u eerst contact op te nemen met de verkoper. Wellicht komt u er samen uit en is betwisten niet meer nodig. Lees alle informatie goed door op de speciale pagina over betwisten.
Overmaken, opnemen, afrekenen
- Overmaken en betalen aan ICS
U kunt op elk gewenst moment geld overmaken naar uw Card. Bijvoorbeeld om uw bestedingsruimte te wijzigen, te sparen of een rekening te betalen. Dit kan snel en gemakkelijk via Mijn ICS of de ICS Creditcard app met iDEAL. Het geld staat dan vrijwel direct op de Card.
Ook kunt u geld op de Card storten via online bankieren. Let op! Het kan tussen de 5 à 7 werkdagen duren voordat het geld op de Card staat. Gebruik voor het overmaken onderstaand rekeningnummer van ICS:
- ABN AMRO: NL75 ABNA 0844 9970 56
Vermeld ook altijd in de omschrijving uw ICS-klantnummer. Dit nummer vindt u in Mijn ICS, de ICS Creditcard app en op het rekeningoverzicht.
- Opnemen
Wereldwijd contant geld opnemen met uw creditcard. Dit kan bij geldautomaten voorzien van een Visa- of Mastercard-logo of met een geldig identiteitsbewijs aan de balie van banken waar u een van deze logo’s aantreft.
Banken hanteren voor geldopnames via hun geldautomaat een maximum bedrag dat opgenomen kan worden per keer. U kunt dan wel het maximum bedrag opnemen, maar dient dit over meerdere pintransacties te verspreiden.
Maximale opnamebedragen
De maximale opnamebedragen zijn de eerste 3 maanden beperkt. In onderstaand schema ziet u wat de maximale bedragen per keer, per dag en per week zijn. De bedragen kunnen verschillen per land of per bank.
Bekijkt u deze pagina met uw mobiel? Dan zijn de afbeeldingen beter leesbaar als u de mobiel op zijn kant draait.
- Bijkomende kosten
Het gebruiken van de creditcard brengt kosten met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor het opnemen van contant geld en de wisselkoersopslag. Hieronder een overzicht van alle bijkomende kosten. Uitzondering hierop is de Van Lanschot Creditcard Gold. De kosten bij deze Card zijn terug te vinden in de Algemene Voorwaarden van deze Card.
*Tegoed is extra geld dat u zelf op uw Card heeft gestort. Als u een geldopname doet in een andere valuta dan de Euro geldt bovenop deze kosten een wisselkoersopslag van 2% zoals bij het wisselen van geld gebruikelijk is.
Bekijkt u deze pagina met uw mobiel? Dan zijn de afbeeldingen beter leesbaar als u de mobiel op zijn kant draait.
- Eenvoudig betalen aan ICS met Mijn ICS
De betaalwijze kunt u kiezen via Mijn ICS*. Zo kunt u betalen met automatische incasso, handmatig overboeken of via een iDEAL betaling. Betaal binnen 21 dagen na datum van het rekeningoverzicht het openstaande bedrag. Heeft u een betalingsachterstand? Lees hier meer over bij: ‘Een betalingsachterstand. Wat nu?’. Wij helpen u graag!
Spaart u op uw Card? Dan worden uw uitgaven eerst met het spaarsaldo verrekend. Wanneer u geen openstaand saldo heeft en er geen wijzigingen zijn geweest op uw rekening in de afgelopen maand, ontvangt u geen rekeningoverzicht.
*Voor het regelen van deze Card-zaken dient u bij sommige Cards contact op te nemen met uw bank. Raadpleeg hiervoor Mijn ICS.
Betalingsachterstand? Het kan iedereen overkomen! Betaal direct of neem contact met ons op voor een passende oplossing.
Een betalingsachterstand. Wat nu?
Wij begrijpen dat u uw uiterste best doet om een betalingsachterstand te voorkomen. Toch kan het iedereen overkomen. Heeft u een betalingsachterstand op uw creditcard? Geen zorgen, u kunt de achterstand direct betalen of neem contact met ons op. Wij helpen u graag. Samen komen we tot een oplossing.
- Dit kunt u doen om een betalingsachterstand op te lossen
- De achterstand direct betalen
Heeft u de mogelijkheid om de betalingsachterstand te betalen? Regel dit dan direct via Mijn ICS of de ICS Creditcard app.
- Mail of bel ons
Zoek contact met de afdeling Betalingen per e-mail: collections@icscards.nl of bel: 020 - 6 600 545. Wij zijn er om u te helpen en met u mee te denken over hoe de betalingsachterstand op te lossen. Zo zijn er verschillende mogelijkheden voor het maken van een betaalafspraak.
Bekijkt u deze pagina met uw mobiel? Dan zijn de afbeeldingen beter leesbaar als u de mobiel op zijn kant draait.
De betalingsachterstand erkennenHet ontstaan van een betalingsachterstand kan door verschillende redenen ontstaan. Soms simpelweg omdat u vergeten bent de rekening te betalen, of omdat uw hoofd er niet naar stond. Het kan ook zijn dat er een betalingsprobleem is en de financiële middelen er niet zijn om de betalingsachterstand direct te betalen. Wat de oorzaak ook is: erken dat er een betalingsachterstand is en dat u hulp nodig heeft om dit op te lossen. Het belangrijkste voor nu is het oplossen van de achterstand en het voorkomen van een negatieve BKR-registratie.
- De achterstand direct betalen
- Wat kunt u verwachten bij een betalingsachterstand?
Bij een betalingsachterstand wordt uw Card direct geblokkeerd. Zolang er een betalingsachterstand is, kunt u de Card niet gebruiken.
- Heeft u een betalingsachterstand en betaalt u deze binnen 90 dagen terug? Dan wordt de blokkade verwijderd en kunt u de Card weer gebruiken.
- Heeft u na 30 dagen nog een betalingsachterstand? Dan zal wettelijke rente* worden berekend. Betaalt u de achterstand alsnog binnen 60 dagen terug, dan zal deze wettelijke rente niet in rekening worden gebracht.
- Heeft u na 90 dagen nog een betalingsachterstand? Dan wordt de creditcard gesloten.
- Heeft u na 95 dagen nog een betalingsachterstand? Dan wordt de Wettelijke Incasso Kosten* in rekening gebracht.
- Heeft u na 120 dagen nog een betalingsachterstand? Dan krijgt u mogelijk een negatieve BKR-registratie.
- Heeft u een betalingsachterstand van € 500, of meer? Dan nemen wij telefonisch contact met u op om een betalingsafspraak te maken.
*Heeft u een Gespreid betalen Faciliteit (GBF)? Dan gelden andere regels.
Veiligheid boven alles
Met uw creditcard kunt u wereldwijd makkelijk en veilig betalen in winkels, hotels of restaurants en natuurlijk op internet. Overal waar u het Visa- of Mastercard-logo ziet, kunt u terecht met uw Card. Enkele tips om toe te passen die zorgen voor extra veiligheid:
- zet met een balpen uw handtekening op de achterzijde van de Card om fraude te voorkomen;
- schrijf de pincode nooit op documenten die u bij uw Card bewaart;
- geef uw pincode nooit aan derden;
- laat anderen niet meekijken bij het intoetsen van de pincode.
- online betalen is veiliger via de ICS Creditcard app. Alle online betalingen moeten dan ook via de app worden goedgekeurd *. Niemand kan op deze manier online betalen met uw creditcard zonder uw toestemming.
- controleer bij online betalingen of het webadres begint met https en check of er een pictogram van een (niet-gebroken) sleutel of een hangslotje in het venster van uw browser staat wanneer u betaalt. Dit betekent dat uw Card-gegevens veilig worden versleuteld.
*Inloggen en betalingen goedkeuren kan met 3D secure (met een wachtwoord en SMS code) en met vingerafdruk of gezichtsherkenning. Meer informatie over betalen met uw creditcard.
- Voorkom fraude
ICS doet er alles aan om Card-houders zo goed mogelijk te informeren over de vele vormen van fraude en zo te voorkomen dat u slachtoffer wordt. Helaas zijn fraudeurs creatief en verzinnen zij steeds weer nieuwe manieren om de creditcard gegevens van anderen te bemachtigen en mensen geld afhandig te maken. Wees alert en zorg dat u goed geïnformeerd bent.
Meer informatie over phishing:
Wat is phishing en hoe herken ik het?
Voorbeelden van phishing berichtenWeet dat medewerkers van ICS NOOIT vragen om je creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland of mee te geven aan een zogenaamde medewerker die aan de deur komt. Niet via sms, e-mail, telefoon of op een andere manier. Ook vragen wij u nooit naar:
- Gebruikersnaam
- Wachtwoord
- CVC-code
- Beveiligingscode
- 3D Secure wachtwoord
- Volledige Card-nummer (soms vragen wij wel naar de laatste 4 cijfers)
- Pincode
Vermoed u fraude?
Heeft u het vermoeden dat er een frauduleuze transactie heeft plaatsgevonden met uw Card? Neem dan direct contact met ons op om uw Card te blokkeren: +31 (0)20 - 6 600 678. Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
- Verlies of diefstal
Bij verlies of diefstal van uw Card meldt u de vermissing zo spoedig mogelijk bij:
- ICS. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week, via het speciale telefoonnummer: +31 (0)20 - 6 600 611.
- De politie.
Direct na melding blokkeren wij uw Card. Indien nodig krijgt u een vervangende Card. Het kan enkele dagen duren voordat u de Card binnen heeft. En verblijft u in het buitenland? Dan kunt u, tegen kosten, gebruikmaken van een voorschot via de plaatselijke bank die Mastercard of Visa accepteert.
- Geldigheidsduur creditcard
Uw Card is geldig vanaf de ontvangstdatum tot en met de laatste dag van de maand die vermeld staat bij ‘valid thru’. Een nieuwe Card ontvangt u automatisch voor deze vervaldatum. Uw oude Card vernietigt u door deze in vieren te knippen. Let op! Knip dwars door de chip heen. Zo voorkomt u oneigenlijk gebruik van uw oude Card en stuur NOOIT uw creditcard terug naar ICS in verband met fraude, hier zullen wij ook nooit naar vragen.
Extra's bij uw creditcard
Hoewel ze standaard bij een ICS creditcard horen, zijn het hele fijne extraatjes.
- Comfortabele Hotelservice
Reserveert u een hotelkamer met uw creditcard? Dan bent u als Card-houder bij veel hotels niet gebonden aan een vaste inchecktijd. Hoe laat u ook aankomt, uw kamer blijft voor u gereserveerd. Ook kunt u eenvoudig kosteloos annuleren. Hoe werkt het: Vraag altijd vooraf of een hotel deelneemt aan de Hotelservice van Visa of Mastercard.
Bij het reserveren ontvangt u een reserveringscode. Bewaar deze code goed. Mocht u geen gebruik kunnen maken van de gereserveerde kamer, bel dan zo spoedig mogelijk het hotel en geef uw reserveringscode door. U ontvangt dan een annuleringscode waarmee u de kamer kosteloos kunt annuleren. Doet u dit niet, dan wordt één nacht in rekening gebracht.
Meer over de voordelen van een hotelboeking met uw creditcard.
- Borgvervanging
Bij het huren van een auto of boot is een creditcard vaak noodzakelijk als borgmiddel. Ook bij de reservering van een hotel gebruikt u uw Card als borg. In plaats van contant geld achter te laten, wordt er een reservering gemaakt op de Card. Is het na de verhuurperiode of het verblijf niet nodig om aanspraak te maken op de borg, dan vervalt het gereserveerde bedrag op uw Card.
Tip! Staat de reservering naderhand nog op uw Card? Neem dan contact op met de desbetreffende partij, zij kunnen deze reservering van uw Card halen. Dit kan ICS niet doen.
- Aanvullende reisverzekering
Betaalt u uw buitenlandse reis volledig met uw Card dan heeft u als card-houder overal ter wereld automatisch recht op een:
- Aanvullende Reisongevallenverzekering
Uitkering van maximaal € 42.750,- bij blijvende invaliditeit (en maximaal € 149.625,- als de graad van blijvende invaliditeit meer dan 25% is). - Hulpverleningsverzekering
24 uur per dag, 7 dagen per week via Travelcare +31 (0)70 – 3 147 575. - Vluchtvertragingsverzekering
Vergoeding van extra kosten tot een maximum van € 150,- voor de Card-houder, zodra uw vlucht meer dan 4 uur is vertraagd (chartervluchten meer dan 8 uur) - Bagagevertragingsverzekering
Vergoeding van extra kosten tot een maximum van € 1.000,- per gebeurtenis (maximaal € 125,- per dag), bij een vertraging van meer dan 8 uur.
Denkt u aanspraak te kunnen maken op (één van) deze verzekeringen neem dan contact op met de de ICS Servicedesk. Kijk voor uitgebreide informatie over de Aanvullende Reisverzekeringen. De World Card Platinum heeft een uitgebreide Doorlopende Reisverzekering en de Mastercard Black biedt een uitgebreid pakket aan reisverzekeringen aan.
- Aanvullende Reisongevallenverzekering
Card Alerts
Card Alerts is een extra service van ICS dat u kunt aanvragen via Mijn ICS. Card Alerts zijn berichten die u via SMS of per e-mail ontvangt. De alerts zijn bijvoorbeeld: betalingsherinneringen, online aankopen, bereik van limiet en als betalingen zijn ontvangen. Zo hoeft u niet alles meer in de gaten te houden, daar helpen wij u mee! Er zijn gratis en betaalde alerts waar u voor kunt kiezen.
De abonnementskosten voor de betaalde Alerts bedragen € 0,50 per maand. U betaalt dus maximaal € 6,- per jaar, ongeacht het aantal Alerts dat u kiest en het aantal berichten dat u ontvangt. De abonnementskosten worden na 12 maanden automatisch via uw Card verrekend. U kunt een gratis of betaalde Alert aanvragen via Mijn ICS.
- Gratis en betaalde Card Alerts
Gratis Card Alerts
- Betaling ontvangen (via mail)
Met deze Alert weet u precies wanneer de rekening door ICS is bijgewerkt. Hierdoor heeft u beter inzicht in de bestedingsruimte van uw Card.
Betaalde Card Alerts
- Hoog bedrag
Bij een hoge uitgave of grote contant geldopname ontvangt u een Alert. U kunt zelf de hoogte bepalen waarbij u een Card Alert ontvangt. Zo houdt u makkelijk zicht op de uitgaven met uw Card.
- Online besteding
Deze Alert ontvangt u bij een online besteding. U kunt zelf de hoogte van het bedrag aangeven waarbij een Alert wordt verzonden.
- Betaling ontvangen (via mail)
Informatie over ICS
Uw ICS Creditcard wordt u aangeboden door International Card Services BV (ICS). Wij wijzen u er nadrukkelijk op dat ICS geen adviezen verstrekt. De door ICS geboden informatie is ook niet bedoeld als vervanging van deskundig advies.
ICS heeft een bankvergunning van De Nederlandsche Bank (DNB). Ook heeft ICS vergunningen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder andere om op te treden als bemiddelaar voor verzekeringen. ICS is geregistreerd in het register van DNB en AFM waarbij alle vergunningen zijn opgenomen.
ICS beschikt over een interne klachtenprocedure. U kunt een klacht indienen per e-mail: klachten@icscards.nl. Indien onverhoopt uw klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, dan kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening of bij een bevoegde rechter.