Voorbeelden van phishing berichten

Phishing voorbeelden van de afgelopen periode

In het onderstaande overzicht ziet u een aantal voorbeelden van valse e-mails en phishingwebsites.

Vertrouwt u een e-mail niet? Stuur deze dan, bij voorkeur als bijlage, door naar valse‑email@icscards.nl. Wij handelen het verder af. U hoeft géén contact op te nemen met de ICS Servicedesk.

Zo herkent en meldt u valse e-mails en phishing

13-08-2019 Valse sms: 'Uw ICS creditcard account is opgeheven'. Lees meer >

Bekijk het voorbeeld van de sms en portal (png)

Sinds enige tijd zijn er phishingmails en phishing smsjes in omloop waarin Card-houders van International Card Services wordt gevraagd om:

  • Persoonsgegevens in te vullen;
  • Creditcard en accountgegevens in te vullen;
  • De persoonlijke pincode van uw Card in te vullen.

Na het klikken op de link in de sms komt u uit op een portal die niet van ICS is: ics-card-services.com/web/login.php. Hier wordt gevraagd om in te loggen en gegevens in te vullen. Doe dit niet.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Tips

  • Wilt u inloggen? Open dan altijd zelf een nieuw tabblad in uw webbrowser en ga naar icscards.nl om veilig in te loggen;
  • Als u twijfelt aan de echtheid van een e-mail raden wij u aan te allen tijde contact opnemen met het telefoonnummer dat op de achterkant van uw creditcard staat.
  • Wilt u een transactie controleren? Bel dan het nummer achterop uw creditcard.
22-07-2019 Valse sms: 'Online betaling controleren'. Lees meer >

Bekijk het voorbeeld van de sms en portal (jpg)

Sinds enige tijd zijn er phishingmails en phishing smsjes in omloop waarin Card-houders van International Card Services wordt gevraagd om:

  • Persoonsgegevens in te vullen;
  • Creditcard en accountgegevens in te vullen;
  • De persoonlijke pincode van uw Card in te vullen.

Na het klikken op de link in de sms komt u uit op een portal die niet van ICS is: mijn.1icscards.nl. Hier wordt gevraagd om transacties en gegevens te controleren en uw pincode te bevestigen.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Tips

  • Wilt u inloggen? Open dan altijd zelf een nieuw tabblad in uw webbrowser en ga naar icscards.nl om veilig in te loggen;
  • Als u twijfelt aan de echtheid van een e-mail raden wij u aan te allen tijde contact opnemen met het telefoonnummer dat op de achterkant van uw creditcard staat.
  • Wilt u een transactie controleren? Bel dan het nummer achterop uw creditcard.
02-07-2019 Valse sms: 'Let Op! Uw ICS Card vervalt'. Lees meer >

Bekijk het voorbeeld van de sms en portal (jpg)

Sinds enige tijd zijn er phishingmails en phishing smsjes in omloop waarin Card-houders van International Card Services wordt gevraagd om:

  • Persoonsgegevens in te vullen;
  • Creditcard en accountgegevens in te vullen;
  • De persoonlijke pincode van uw Card in te vullen.

Na het klikken op de link in de sms komt u uit op een portal die niet van ICS is: lcscards.cf/vervangen.html. Hier wordt gevraagd om gegevens in te vullen en uw creditcard op te sturen naar een adres in Nederland.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Tips

  • Wilt u inloggen? Open dan altijd zelf een nieuw tabblad in uw webbrowser en ga naar icscards.nl om veilig in te loggen;
  • Als u twijfelt aan de echtheid van een e-mail raden wij u aan te allen tijde contact opnemen met het telefoonnummer dat op de achterkant van uw creditcard staat.
17-05-2019 Valse e-mail: 'Vervang uw huidige betaalpas'. Lees meer >

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (jpg)

Sinds enige tijd zijn er phishingmails en phishing smsjes in omloop waarin Card-houders van International Card Services wordt gevraagd om:

  • Persoonsgegevens in te vullen;
  • Creditcard en accountgegevens in te vullen;
  • De persoonlijke pincode van uw Card in te vullen.

Na het invullen van deze gegevens wordt gevraagd om de Card op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Tips

  • Wilt u inloggen? Open dan altijd zelf een nieuw tabblad in uw webbrowser en ga naar icscards.nl om veilig in te loggen;
  • Als u twijfelt aan de echtheid van een e-mail raden wij u aan te allen tijde contact opnemen met het telefoonnummer dat op de achterkant van uw creditcard staat.
25-04-2019 Valse e-mail: 'Kosteloos uw nieuwe betaalpas aanvragen'. Lees meer >

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)

Sinds enige tijd zijn er phishingmails en phishing smsjes in omloop waarin Card-houders van International Card Services wordt gevraagd om:

  • Persoonsgegevens in te vullen;
  • Creditcard en accountgegevens in te vullen;
  • De persoonlijke pincode van uw Card in te vullen.

Na het invullen van deze gegevens wordt gevraagd om de Card op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.

Tips

  • Wilt u inloggen? Open dan altijd zelf een nieuw tabblad in uw webbrowser en ga naar icscards.nl om veilig in te loggen;
  • Als u twijfelt aan de echtheid van een e-mail raden wij u aan te allen tijde contact opnemen met het telefoonnummer dat op de achterkant van uw creditcard staat.
22-03-2019 Valse e-mail: 'Update Mobiel nummer 41195144'. Lees meer >

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)

Indien u op de link in de valse e-mail klikt komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt u gevraagd naar uw inloggegevens en wellicht meer persoonsgegevens.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail
  • Verwijder de e-mail meteen

Zo herkent u de valse e-mail

  • U wordt niet aangesproken met uw achternaam
  • Er staan meerdere spelfouten in de e-mail
  • Afzender is niet icscards.nl
  • De link in de e-mail verwijst naar een andere site dan https://www.icscards.nl
12-03-2019 Valse sms: 'Gevraagd om in te loggen'. Lees meer >

Bekijk het voorbeeld van de valse sms (pdf)

Card-houders ontvangen phishing via sms, ook wel smishing genoemd. Deze sms wordt vestuurd door verschillende 06-nummers, waaronder: 06-86048647, 06-85879913, 06-87723204, 06-85826900, 06-51092275.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de sms
  • Verwijder de sms meteen

Zo herkent u de valse sms

  • In het bericht staat dat de creditcard tijdelijk geblokkeerd is totdat de juiste gegevens zijn verstrekt (dreiging).
  • Afzender is niet ICS maar een onbekend 06-nummer
  • Er wordt gevraagd om in te loggen
  • De link in de sms verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl
10-03-2019 Valse e-mail: 'Waarschuwing: uw gegevens zijn onjuist...'. Lees meer >

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)

Indien u op de link in de valse e-mail klikt komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt u gevraagd naar uw inloggegevens, 3D wachtwoord, e-mailadres, naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, naam op de card, cardnummer, vervaldatum, CVC code, uw rekeningnummer en tot slot wordt u gevraagd uw ID bewijs te uploaden.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail
  • Verwijder de e-mail meteen

Zo herkent u de valse e-mail

  • Geen persoonlijke aanhef, er staat ‘Beste kaarthouder’
  • De creditcard is tijdelijk beperkt totdat de juiste gegevens zijn verstrekt (dreiging).
  • Afzender is niet icscards.nl
  • Er wordt gevraagd om het uploaden van een identiteitsbewijs: doe dit niet!
  • De link in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl
06-03-2019 Valse e-mail: 'Actualisatie formulier 2019'. Lees meer >

Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)

Indien u op de link in de valse e-mail klikt komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt u gevraagd naar uw inloggegevens, e-mailadres, naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, naam op de card, cardnummer, vervaldatum, CVC code en tot slot uw rekeningnummer.

Wat moet u doen

  • Klik niet op de link in de e-mail
  • Verwijder de e-mail meteen

Zo herkent u de valse e-mail

  • U wordt algemeen aangesproken met ‘Beste ICS Card-houder
  • U moet een actualisatieformulier invullen wat de blokkade van de creditcard opheft (dreiging).
  • Afzender is niet icscards.nl
  • De link in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl

Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3DSecure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke manier dan ook.