Voorbeelden van phishing berichten
Phishing voorbeelden van de afgelopen periode
In het onderstaande overzicht ziet u een aantal voorbeelden van valse e-mails en phishingwebsites.
Vertrouwt u een e-mail niet? Stuur deze dan, bij voorkeur als bijlage, door naar valse‑email@icscards.nl
Wij handelen het verder af. U hoeft géén contact op te nemen met de ICS Servicedesk.
- 14-03-2023 Valse e-mail: 'International Card Services: Belangrijke mededeling met betrekking tot uw account.'
Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail
Er worden valse e-mails gestuurd met het verzoek uzelf te identificeren na een verdachte activiteit. In de valse e-mail staat een link naar een valse website. Deze lijkt op de website van ICS, maar dat is in werkelijkheid niet zo. De website heeft zelfs ons nieuwe logo!ICS zou niet op deze manier contact met u zoeken. Op de valse website wordt gevraagd naar uw inloggegevens, de naam op uw Card, geboortedatum, postcode en huisnummer, mobiele telefoonnummer, e-mailadres, creditcardgegevens en IBAN. Als u dit zou doen, ziet u 'Moment geduld aub…' op het scherm.
Dat is het moment waarop de fraudeur verbinding maakt om uw ingevulde gegevens te krijgen. Die persoon gebruikt uw gegevens om de ICS app te installeren. U krijgt dan een e-mail en een SMS met een verificatiecode. Zodra u die heeft ingevuld, heeft de fraudeur toegang tot uw account. En kan de app gebruiken om transacties met uw creditcard goed te keuren.
Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de e-mail
- Verwijder de e-mail meteen
Zo herkent u de valse email
- U moet zich identificeren door op een link in de e-mail te klikken.
- De link in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.
Wilt u meer weten over hoe u zich op de juiste manier kunt identificeren?
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Ook vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.
- 13-03-2023 Valse e-mail: 'Nieuw apparaat gekoppelt aan uw mijn ICS'
Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail
Er worden valse e-mails gestuurd met een QR-code over Apple Pay op uw ICS creditcard. In de e-mail staat dat u een Apple iPhone heeft gekoppeld aan uw ICS creditcard. Daarmee zou u dan contactloos kunnen betalen met Apple Pay. Verder staat er in de e-mail hoe u het toestel kunt deactiveren als u dit niet zelf heeft gedaan.In de valse e-mail staat een link en een QR-code die u kunt scannen. De QR-code verwijst naar een valse website. Hier wordt u gevraagd om in te loggen en uw gegevens in te vullen. De website lijkt op een website van ICS, maar dat is in werkelijkheid niet zo.
ICS zou niet op deze manier contact met u zoeken. Op de valse website wordt gevraagd naar uw inloggegevens, de naam op uw Card, geboortedatum, postcode en huisnummer, mobiele telefoonnummer, e-mailadres, creditcardgegevens en IBAN. Als u dit zou doen, ziet u 'Moment geduld aub…' op het scherm.
Dat is het moment waarop de fraudeur verbinding maakt om uw ingevulde gegevens te krijgen. Die persoon gebruikt uw gegevens om de ICS app te installeren. U krijgt dan een e-mail en een SMS met een verificatiecode. Zodra u die heeft ingevuld, heeft de fraudeur toegang tot uw account. En kan de app gebruiken om transacties met uw creditcard goed te keuren.
Wat moet u doen
- Scan niet de QR-code in de e-mail
- Klik ook niet op de link in de e-mail
- Verwijder de e-mail meteen
Zo herkent u de valse email
- Er wordt u verzocht op een link in de e-mail te klikken of de QR-code te scannen en uw gegevens in te vullen.
- De link en QR-code in de e-mail verwijzen naar een andere website dan https://www.icscards.nl.
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Ook vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.
- Januari 2023 Valse e-mail: 'informatieve berichtgeving'. Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail
Er worden valse e-mails gestuurd met een QR-code om uw 3D Secure beveiliging te activeren.In de valse e-mail staat een QR code die u kunt scannen. De QR-code verwijst naar een valse website. Hier wordt u gevraagd om uw persoonlijke gegevens in te vullen. De website lijkt op een website van ICS, maar dat is in werkelijkheid niet zo.
Wat moet u doen
- Scan niet de QR-code in de email
- Verwijder de email meteen
Zo herkent u de valse email
- Er wordt u dringend verzocht 3D Secure te activeren
- De QR-code in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Ook vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.
- Mei 2022 Valse e-mail: 'Uw card zit in een quarantine omgeving'. Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)
Er worden valse e-mails gestuurd waarbij u wordt verzocht om uw Card-gegevens te verifiëren.
In de valse e-mail staat een QR-code die u kunt scannen. De QR-code verwijst u naar een valse website waar gevraagd wordt uw gegevens in te vullen. Deze website lijkt op de website van ICS, maar dat is in werkelijkheid niet zo.
Op de website wordt gevraagd naar uw vertrouwelijke gegevens.
Wat moet u doen
- Scan niet de QR-code in de email
- Verwijder de email meteen
Zo herkent u de valse email
- In de e-mail verzoeken ze u dringend uw account te verifiëren. Doet u dit niet, dan kunt u geen gebruik meer maken van uw card.
- De QR-code in de e-mail verwijst naar een valse website.
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Ook vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.
- Januari 2022 Valse e-mail: "Herinnering online identificatie". Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)
Er worden valse e-mails gestuurd met daarin een verzoek om uzelf te identificeren. In de valse email staat een link die verwijst naar een nagebouwde website. Deze lijkt op de website van ICS. Volgens de valse e-mail moet u op deze link klikken om uzelf te identificeren en de verificatie code voor het installeren van de App door te geven. Dat is niet de manier waarop ICS u verzoekt om uzelf te identificeren. Op de valse website wordt gevraagd naar uw inloggegevens, voornaam, achternaam, geboorte-datum, e-mail adres, mobiele telefoonnummer, adres , creditcard gegevens. Vervolgens verschijnt een scherm getiteld “Moment geduld aub…”, waarop u dus gevraagd wordt om even te wachten. Dat is het moment waarop de fraudeur verbinding gaat maken om uw ingevulde gegevens te verkrijgen.
Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de email
- Verwijder de email meteen
Zo herkent u de valse email
- U moet zich identificeren/verifiëren door op een link in de email te klikken.
- De link in de email verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.
Wilt u weten hoe u zich op de juiste manier kan identificeren?
Lees alles over identificerenMedewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.
- Valse berichten rond coronavirus. Lees meer >
Cybercriminelen misbruiken maatregelen rond coronavirus
Wereldwijd wordt veel gecommuniceerd over het coronavirus. We zien dat cybercriminelen profiteren van de grote behoefte aan informatie. Ze versturen veel phishing e-mails die op het coronavirus inhaken. Op slinkse wijze probeert men uw persoonlijke, financiële of zakelijke gegevens te ontfutselen of malware op uw computer of smartphone te installeren.
Door de reikwijdte van het virus zijn er veel invalshoeken die cybercriminelen kunnen gebruiken om de inhoud en opmaak van hun e-mails geloofwaardig te laten lijken. Er zijn voorbeelden bekend waarbij logo’s van overheden, gezondheidsorganisaties, luchtvaartmaatschappijen, banken worden gekopieerd. Het is belangrijk om waakzaam te blijven als u e-mails met links of bijlagen ontvangt.
Verschillende communicatiekanalen
Voor corona-gerelateerde phishingaanvallen wordt niet alleen e-mail ingezet; we zien ook dat SMS, iMessage, WhatsApp en WeChat gebruikt worden. Deze kanalen blijken effectief voor cybercriminelen omdat de ontvangers vaak geneigd zijn snel te reageren. Door invalshoeken als reisverboden te gebruiken, kunnen criminelen heel overtuigend zijn en precies de juiste emotie raken waardoor u klikt.
Voorbeelden phishing coronaWe geven u graag een aantal voorbeelden van phishing-aanvallen die inhaken op het coronavirus:
- Men doet zich voor als een overheidsinstantie die heeft geconstateerd dat u mogelijk in aanraking bent geweest met besmette personen. U wordt verzocht zich te melden en kunt een afspraak maken door een klik op de link;
- Een aankondiging van nieuwe maatregelen die u en uw collega’s direct raken. Men vraagt u om via een klik te bevestigen dat u de maatregel hebt gelezen en begrijpt;
- Een aanbieding voor een vaccin, mondkapjes of bacteriedodende zeep;
- Updates over het corona virus (bijvoorbeeld in een zip bestand);
- Een SMS met een bericht over een uitbraak in uw regio;
Waarschuwing: omruilen bankpas
Een populaire phishing e-mailvariant in Nederland vraagt u om uw betaalpas om te ruilen. Naar verluidt zou de betaalpas besmettelijk zijn door bacteriën die achterblijven op de magneetstrip. De betaalpas moet opgestuurd worden en een nieuw, vervangend exemplaar wordt opgestuurd… Trap hier niet in! ICS zal haar klanten nooit vragen om een betaalpas op te sturen (die niet is doorgeknipt).
We beseffen dat u graag informatie over het coronavirus wilt lezen, maar vragen u om extra attent te blijven.
Belangrijke signalen die duiden op phishing zijn:
- Een link naar een website die niet overeenkomt met de website van de organisatie die men pretendeert te zijn (tip: hoover over de link in de e-mail en linksonder verschijnt de echte link).
- Grammaticale fouten of slecht lopende zinnen.
- Urgentie, u moet snel reageren.
- Een verzoek om vertrouwelijke gegevens.
Klik bij twijfel niet op de link en open geen bijlagen. Als u wordt benaderd door een persoon of organisatie en u twijfelt of het echt is, controleer dan de authenticiteit van de afzender voordat u reageert.
Wat te doen met een phishingmail?
- Klik niet op links of bijlagen in de mail of sms.
- Beantwoord de mail of sms niet.
- Stuur de phishingmail door naar: valse-email@icscards.nl
- Verwijder de valse e-mail of sms.
Toch ergens op geklikt? Meld de fraude aan ons!
- December 2021 Valse SMS: 'Afwijkende inlogpoging gedetecteerd. Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van de valse SMS (pdf)
Er worden valse SMS berichten verstuurd waarbij wordt aangegeven dat er afwijkende inlogpoging op uw ICS web omgeving is geconstateerd vanaf een IP adres uit een bepaalde omgeving.
Wanneer u dit niet zelf was word u verzocht uw card te blokkeren en een vervangende card aan te vragen door op een link in de SMS te klikken en uw gegevens in te vullen.
Zodra u op de link in de SMS klikt, komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt gevraagd naar uw inloggegevens, uw naam op uw card, uw geboortedatum, postcode en huisnummer, mobiele telefoonnummer, uw e-mail adres, uw card gegevens en uw IBAN in te vullen.
Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de SMS en vul geen gegevens in.
- Verwijder de SMS meteen
Zo herkent u de valse SMS
- U wordt dringend verzocht uw card te blokkeren en te vervangen
- De link in de SMS verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.
- December 2021 Valse e-mail: "Mijn ICS: Berichtenbox activeren". Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)
Er worden valse e-mails gestuurd waarbij u wordt verzocht om uw berichtenbox (opnieuw) te activeren. In de valse email staat een link waarmee u uw gegevens kunt invullen. Zodra u op de link in de valse email klikt, komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt gevraagd naar uw soort card omgeving, inloggegevens, uw bankrekeningnummer en uw telefoonnummers.Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de e-mail
- Verwijder de e-mail meteen
Zo herkent u de valse e-mail
- U wordt dringend verzocht uw berichtenbox te activeren.
- De link in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.
- December 2021 Valse e-mail: 'Ongebruikelijke inlogpoging(en)'. Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)
Er worden valse e-mails gestuurd waarbij wordt aangegeven dat er ongebruikelijke inlogpoging(en) op uw ICS web omgeving zijn geconstateerd vanaf een IP adres uit een bepaalde omgeving waar u niet woonachtig bent.
Wanneer u dit niet zelf was, wordt u verzocht een dossier aan te maken door op een link in de valse e-mail te klikken en uw gegevens in te vullen. Zodra u op de link in de valse email klikt, komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt gevraagd naar uw inloggegevens, voornaam, achternaam, geboortedatum, e-mail adres, mobiele telefoonnummer en uw adres.
Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de e-mail en vul geen gegevens in
- Verwijder de e-mail meteen
Zo herkent u de valse e-mail
- U wordt verzocht een dossier aan te maken en uw card gegevens in te vullen. Doet u dit niet, dan draait u zelf op voor de eventuele fraude en of schade.
- De link in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.
- Oktober 2021 Valse e-mail: Jaarlijks veiligheidsvoorschrift 2021/2022. Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)
Er worden valse e-mails gestuurd waarbij er wordt aangegeven dat ICS 1x per jaar de gegevens van klanten/ relaties moet bijwerken in het klantensysteem en dat uw klant gegevens nog niet zijn bijgewerkt en uw Cards en Mijn Card Online tot die tijd tijdelijk geblokkeerd zijn. Deze lijkt op de website van ICS maar dit is het niet. Hier wordt gevraagd naar uw inloggegevens, naam op uw card, geboortedatum, postcode, huisnummer, mobiele telefoonnummer, e-mail adres, uw creditcard gegevens en uw IBAN nummer. Wij zullen u nooit om deze gegevens vragen.Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de e-mail en vul geen gegevens in.
- Verwijder de e-mail meteen
Zo herkent u de valse e-mail
- U wordt dringend verzocht uw gegevens in te vullen, anders kunt u geen gebruik meer maken van uw card.
- De link in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland of om op te laten halen..
- Juli 2021 Valse e-mail: Creditcard is toe aan vervanging. Lees meer >
Bekijk hier het voorbeeld van een valse e-mail
Let op! Fraudeurs sturen nagemaakte e-mails rond uit naam van ICS. In de e-mail staat dat de creditcard toe is aan vervanging en men geeft aan dat uw card opgehaald moet worden. In de e-mail staat ook een valse link naar een website (die lijkt op de website van ICS) waar de klant de persoonlijke gegevens moet invullen. Weet dat de link in de e-mail niet verwijst naar de website van ICS, maar naar een nagebouwde site met een ander url-adres.
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, card-nummer en/of pincode vragen. ICS vraag nooit om uw creditcard op te halen of op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.
Hoe herkent u de valse e-mail
- In de e-mail verzoeken ze u dringend uw account te verifiëren. Doet u dit niet, dan kunt u geen gebruik meer maken van uw card.
- De link in de e-mail lijkt op die van ICS (https://www.icscards.nl), maar verwijst naar een andere valse website.
Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de e-mail.
- Verwijder de e-mail meteen.
- Neem contact op met ICS.
Belangrijk om te weten
Medewerkers van ICS vragen nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland. Niet via sms, e-mail, telefoon of op een andere manier. Ook vragen wij nooit naar uw:
- Gebruikersnaam
- Wachtwoord
- Cvc-code
- Beveiligingscode
- 3D Secure wachtwoord
- Card-nummer
- Pincode
Heeft u vragen over een bericht van ICS, of twijfelt u over de afkomst, dan kunt u altijd contact opnemen met ons via: 020 - 6 600 678 of via Servicedesk.
- Juni 2021 Valse e-mail: verzoek 3D secure opnieuw te activeren. Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van een valse e-mail om 3D secure te activeren
Er worden valse e-mails gestuurd waarbij u wordt verzocht om uw 3D secure te activeren / in te stellen. Doet u dit niet dan wordt uw account geblokkeerd.
In de valse e-mail staat een link waar u op kunt klikken. De link verwijst u naar een valse website waar gevraagd wordt uw gegevens in te vullen. Deze website lijkt precies op de website van ICS, maar dat is in werkelijkheid niet zo.
Op de website wordt gevraagd naar uw inloggegevens, naam op uw creditcard, geboortedatum, postcode, huisnummer, mobiele telefoonnummer, e-mailadres, uw card gegevens, IBAN-rekeningnummer en als laatste uw PINcode. Op de laatste pagina wordt u gevraagd om uw creditcard op te sturen naar een zogenaamd adres van ICS. In sommige gevallen wordt aangegeven dat u het adres per SMS ontvangt.
Hoe herkent u de valse e-mail
- In de e-mail verzoeken ze u dringend uw account te verifiëren. Doet u dit niet, dan kunt u geen gebruik meer maken van uw card.
- De link in de e-mail lijkt op die van ICS (https://www.icscards.nl), maar verwijst naar een andere valse website.
Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de e-mail.
- Verwijder de e-mail meteen.
- Neem contact op met ICS.
Belangrijk om te weten
Medewerkers van ICS vragen nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland. Niet via sms, e-mail, telefoon of op een andere manier. Ook vragen wij nooit naar uw:
- Gebruikersnaam
- Wachtwoord
- Cvc-code
- Beveiligingscode
- 3D Secure wachtwoord
- Card-nummer
- Pincode
- Juni 2021 Valse e-mail: verzoek drie-factor-authenticatie opnieuw te activeren. Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van een valse e-mail en valse website
Er worden valse e-mails gestuurd waarbij u wordt verzocht om uw drie-factor-authenticatie opnieuw te activeren / in te stellen.
In de valse e-mail staat een link waar u op kunt klikken. De link verwijst u naar een valse website waar gevraagd wordt uw gegevens in te vullen. Deze website lijkt precies op de website van ICS, maar dat is in werkelijkheid niet zo.
Op de website wordt gevraagd naar uw inloggegevens, voor- en achternaam, geboortedatum, e-mailadres, mobiele telefoonnummer, IBAN-rekeningnummer, postcode, huisnummer, uw card gegevens en als laatste de verificatiecodes die u ontvangt per SMS en e-mail.
Met deze verificatiecodes kan de ICS Creditcard App opnieuw worden geactiveerd en dat is ook precies wat de fraudeur op dat moment aan het doen is. Dit kan hij of zij doen met de zojuist ontvangen codes en al uw gegevens. Nu kan de fraudeur alle transacties goedkeuren en beheren.
Hoe herkent u de valse e-mail
- In de e-mail verzoeken ze u dringend uw account te verifiëren. Doet u dit niet, dan kunt u geen gebruik meer maken van uw card.
- De link in de e-mail lijkt op die van ICS (https://www.icscards.nl), maar verwijst naar een andere valse website.
Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de e-mail.
- Verwijder de e-mail meteen.
- Neem contact op met ICS.
Belangrijk om te weten
Medewerkers van ICS vragen nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland. Niet via sms, e-mail, telefoon of op een andere manier. Ook vragen wij nooit naar uw:
- Gebruikersnaam.
- Wachtwoord.
- Cvc-code.
- Beveiligingscode.
- 3D Secure wachtwoord.
- Card-nummer.
- Pincode.
- Mei 2021 Valse e-mail: drie-factor-authenticatie opnieuw te activeren. Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van een valse e-mail
Er worden valse e-mails gestuurd waarbij u wordt verzocht om uw drie-factor-authenticatie opnieuw te activeren / in te stellen.
In de valse e-mail staat een link waar u op kunt klikken. De link verwijst u naar een valse website waar gevraagd wordt uw gegevens in te vullen. Deze website lijkt precies op de website van ICS, maar dat is in werkelijkheid niet zo.
Op de website wordt gevraagd naar uw inloggegevens, voor- en achternaam, geboortedatum, e-mailadres, mobiele telefoonnummer, IBAN-rekeningnummer, postcode, huisnummer, uw card gegevens en soms ook uw pincode.
Hoe herkent u de valse e-mail
- In de e-mail verzoeken ze u dringend uw account te verifiëren. Doet u dit niet, dan kunt u geen gebruik meer maken van uw card.
- De link in de e-mail lijkt op die van ICS (https://www.icscards.nl), maar verwijst naar een andere valse website.
Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de e-mail
- Verwijder de e-mail meteen
- Neem contact op met ICS, het juiste telefoonnummer staat op de achterkant van uw Card
Belangrijk om te weten
Medewerkers van ICS vragen nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland. Niet via sms, e-mail, telefoon of op een andere manier. Ook vragen wij nooit naar uw:
- Gebruikersnaam
- Wachtwoord
- Cvc-code
- Beveiligingscode
- 3D Secure wachtwoord
- Card-nummer
- Pincode
- 11-03-2021 Valse e-mail: 'Uw creditcard is op non-actief gesteld'. Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)
Er worden valse e-mails gestuurd waarin u wordt verzocht uw creditcard te vervangen voor een creditcard met nieuwe functies (beveiliging tegen skimming en meer controle op misbruik). In de valse e-mail staat een link waarmee u uw creditcard zogenaamd kosteloos kan vervangen via een recycle programma. Zodra u op de link in de valse e-mail klikt, komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt gevraagd naar uw inloggegevens, naam op uw card, geboortedatum, postcode, huisnummer, mobiele telefoonnummer, e-mail adres, uw card gegevens, IBAN-rekeningnummer, en pincode. Ten slotte wordt u gevraagd uw oude creditcard op te sturen.Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de e-mail
- Verwijder de e-mail meteen
Zo herkent u de valse e-mail
- U moet uw creditcard vervangen voor een creditcard met nieuwe functies. De huidige creditcard dient u op te sturen.
- De link in de email verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.
- 18-02-2021 Valse e-mail: 'Belangrijke mededeling over uw 06 nummer'. Lees meer >
Bekijk het voorbeeld van de valse e-mail (pdf)
Er worden valse e-mails gestuurd waarin u wordt verzocht uw 06-nummer te koppelen aan uw creditcard. Zodra u op de link in de valse e-mail klikt, komt u op een nagebouwde website terecht. Deze lijkt op de website van ICS. Hier wordt gevraagd naar uw inloggegevens, naam op de creditcard, geboortedatum, postcode, huisnummer, mobiele telefoonnummer, e-mail, Card-nummer, vervaldatum en cvc-code. Vervolgens verschijnt een scherm getiteld “Even geduld”, waarop u dus gevraagd wordt om even te wachten. Dat is het moment waarop de fraudeur verbinding gaat maken om uw ingevulde gegevens te verkrijgen.Wat moet u doen
- Klik niet op de link in de e-mail
- Verwijder de e-mail meteen
Zo herkent u de valse e-mail
- U moet uw 06-nummer koppelen aan uw creditcard. Doet u dit niet, dan wordt uw creditcard geblokkeerd.
- De aanhef in deze e-mail is niet persoonlijk, er staat “Geachte heer/mevrouw”. Helaas worden er ook valse e-mails gestuurd mét persoonlijke aanhef, dus dient u ook alert te zijn op andere kenmerken van valse e-mails.
- De link in de e-mail verwijst naar een andere website dan https://www.icscards.nl.
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3D Secure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via sms, e-mail, telefoon of op welke manier dan ook. Tevens vragen wij u nooit om uw creditcard op te sturen naar een willekeurig adres in Nederland.
Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, cvc-code, beveiligingscode, 3DSecure wachtwoord, Card-nummer en/of pincode vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke manier dan ook.
Zoekt u informatie over:
- Zo herkent en meldt u valse e-mails of phishing
- Zo herkent u schadelijke software
- Tips voor veilig online winkelen
- Identiteitsfraude
- Tips om uw Card veilig te gebruiken
- Tips om Mijn ICS en de ICS Creditcard app veilig te gebruiken
- Onterechte betaling
- Voorbeelden van phishing e-mails
Neem contact met ons op
-
Telefonisch
Het telefoonnummer vindt u op de contactpagina. Bereikbaar 24/7.
-
Contactformulier
Stuur een e-mail via het contactformulier in Mijn ICS.
-
Postadres
Postbus 23225, 1100 DS Diemen