Informatie over onze toegankelijkheid

Vanaf 28 juni 2025 moeten banken voldoen aan regels over toegankelijkheid. ICS dus ook. De regels voor toegankelijkheid gelden alleen voor consumenten. Dat zijn klanten die diensten en producten afsluiten voor eigen gebruik. En niet voor hun beroep of bedrijf.

Wat staat in deze informatie over toegankelijkheid?

Op deze pagina leggen we uit welke regels gelden voor toegankelijkheid. En hoe we hieraan voldoen. Nu en in de toekomst. U leest ook wat u kunt doen als u vindt dat iets niet goed werkt.

U kunt altijd contact met ons opnemen

Dit kan op de volgende manieren:

Deze informatie kunt u ook op papier ontvangen. Neem hiervoor contact met ons op en we sturen het u graag toe.

Wat bedoelen we met toegankelijkheid?

Voor banken betekent toegankelijkheid dat zoveel mogelijk mensen onze diensten en producten kunnen gebruiken. Ook als u een beperking of handicap heeft. Bijvoorbeeld als u blind of slechtziend bent, niet goed kunt horen of een lichaamsdeel niet goed kunt gebruiken. Met onze diensten bedoelen we dat wat u via ons kunt afsluiten. Bijvoorbeeld de rekening of verzekeringen die bij uw creditcard horen. Met producten bedoelen we de middelen die u nodig heeft om onze diensten te kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld de pas van uw creditcard.

Welke regels gelden voor toegankelijkheid?

Er zijn regels voor banken om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen gebruik kunnen maken van de diensten en producten die we aanbieden. Deze regels gelden voor alle banken in Europa. De regels gaan over verschillende onderwerpen. Hieronder leggen we uit om welke onderwerpen het gaat en hoe we aan de regels voldoen.

Hoe zorgen we dat we blijven voldoen aan de regels voor toegankelijkheid?

We blijven werken aan het verbeteren van onze diensten en producten. We houden in de gaten of wetgeving verandert. En zorgen dat we op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen. Bijvoorbeeld als er nieuwe hulpmiddelen zijn die om technische aanpassingen vragen. Ook horen we graag van onze klanten hoe ze denken over onze diensten en producten. En of ze deze goed kunnen gebruiken. Hiervoor doen we klantonderzoek. We kijken dan ook naar de wensen van klanten met een beperking of handicap.

Er wordt gecontroleerd of we als bank voldoen aan de regels voor toegankelijkheid. Dit doet vooral de Autoriteit Financiële Markten (AFM) als belangrijkste toezichthouder. We moeten het ook zelf doorgeven als we vaststellen dat we niet aan een regel voor toegankelijkheid voldoen. En zorgen dat we dit oplossen. We hebben een werkwijze ingericht om te weten of we mogelijk niet aan een regel voldoen. Hiervoor onderzoeken we bijvoorbeeld de klachten en vragen die we van onze klanten ontvangen. En we onderzoeken zelf of onze diensten en producten aan de regels voldoen met verschillende controles.

Wat kunt u doen als iets niet goed werkt?

Helaas gaat er ook weleens iets mis met onze diensten en producten. Of werkt iets niet zo goed als we willen. Kunt u iets niet gebruiken? Of vindt u dat we het als bank beter kunnen doen? Neem dan contact met ons op. Dit kan op de volgende manieren:

Toegankelijkheid van onze diensten en producten

Hoe toegankelijk zijn onze diensten en producten op dit moment? We zetten het voor u op een rij.

Online geldzaken regelen met uw creditcard

Hoe werkt het?

Als u al klant bent regelt u de aanpassingen aan uw creditcard gemakkelijk zelf via Mijn ICS of de ICS Creditcard app. Denk aan het verhogen of verlagen van uw limiet. Inloggen op Mijn ICS doet u veilig met uw mobiele telefoon: via de app of een sms-code. Meer informatie over uw creditcard vindt u op Wat is een creditcard en hoe werkt het?

Is het toegankelijk?

  • De ICS Creditcard app is toegankelijk. Dat geldt ook voor alle pdf’s op onze website, zoals de pdf’s met Algemene Voorwaarden die horen bij onze creditcards.
  • Van onze website en Mijn ICS is op dit moment ongeveer de helft toegankelijk. Dat geldt ook voor de pagina’s en onderdelen die u nodig heeft om online uw bankzaken te regelen. Sommige pagina’s en schermen worden nog niet goed voorgelezen of bediend met hulpsoftware.
  • De e-mails die u ontvangt als u online uw bankzaken regelt voldoen nog niet aan de toegankelijkheidseisen. Schermlezers kunnen de e-mails mogelijk niet goed voorlezen. Ook is de tekst soms nog ingewikkeld en daardoor nog moeilijk te begrijpen.
  • We werken hard om ervoor te zorgen dat onze website, Mijn ICS en e-mails in 2026 voldoen aan de toegankelijkheidseisen.

Geld betalen en ontvangen met uw creditcard

Hoe werkt het?

U kunt geld overmaken van of naar uw creditcard. Dit kan digitaal via Mijn ICS of de ICS Creditcard app. Als u 10.000 euro of meer wilt overmaken vanaf uw creditcard, doet u dit via e-mail. Op Geld overboeken van uw creditcard naar eigen bankrekening vindt u hierover meer informatie. En op Extra geld storten op uw creditcard staat hoe u geld overmaakt van uw eigen bankrekening naar uw ICS creditcard.

Op Algemene Voorwaarden vindt u de voorwaarden van onze creditcards. U vindt hier ook de voorwaarden van de verzekeringen die horen bij onze creditcards. En op ICS creditcard: verzekeringen & garantie staat meer informatie over de verzekeringen.

Is het toegankelijk?

  • Geld overmaken of ontvangen van of naar uw creditcard via de ICS Creditcard app is toegankelijk. Via Mijn ICS is een deel van de schermen nog niet toegankelijk. U merkt bijvoorbeeld dat sommige schermen nog niet goed voorgelezen of bediend kunnen worden met hulpsoftware.
  • Passen worden toegankelijk. We veranderen de vorm van onze creditcards zodat u deze goed kunt zien en voelen. Dit maakt het voor u makkelijker om de pas snel te herkennen en veilig te gebruiken. In een periode van vijf jaar vervangen we alle creditcards van ICS door deze toegankelijkere pas. U krijgt deze nieuwe creditcard automatisch als uw pas vervangen moet worden. De pas ontvangt u via de post. Informatie over het gebruik van de pas ontvangt u ook via e-mail.
  • Aanmelden voor Apple Pay is toegankelijk. Apple Pay is een digitale creditcard. Met Apple Pay betaalt u met uw eigen creditcard via uw iPhone of Apple Watch. In de ICS Creditcard app kunt zich aanmelden voor Apple Pay. Tijdens de aanmelding via de ICS Creditcard app gaat u naar de Apple Wallet. Daar gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van de digitale creditcard. Daarna komt u weer terug in de ICS Creditcard app. De stappen binnen de ICS Creditcard app voldoen aan de toegankelijkheidseisen.
  • Inzicht in uw uitgaven en saldo is voor een deel toegankelijk. In de ICS Creditcard app en Mijn ICS vindt u een overzicht van uw saldo en bij- en afschrijvingen. Ook downloadt u via de ICS Creditcard app en Mijn ICS eenvoudig maandelijkse afschriften als pdf. De pdf’s van de maandelijkse afschriften voldoen nog niet aan alle toegankelijkheidseisen. Schermlezers kunnen de pdf’s mogelijk niet goed voorlezen, en de tekst is soms moeilijker te begrijpen.
  • Uw creditcard opzeggen kan op verschillende manieren. Op Uw Card opzeggen staat hoe u uw creditcard opzegt. Dit kan via de telefoon, via de post of via Mijn ICS.
  • U kunt geld opnemen met uw creditcard bij een geldautomaat. Op Contant geld opnemen met uw creditcard vindt u hierover meer informatie. De geldautomaten moeten toegankelijk zijn. Deze automaten zijn bijvoorbeeld van Geldmaat. Meer informatie over hoe de geldautomaten van Geldmaat werken staat op Geldmaat.nl.

Sparen

Hoe werkt het?

Op Sparen op uw Card staat hoe u kunt sparen op uw creditcard. U kunt hiervoor geen aparte rekening openen. Het enige wat u hoeft te doen is geld storten op uw Card via de ICS Creditcard app of Mijn ICS. Hoe dit werkt staat op Extra geld storten creditcard.

Is het toegankelijk?

  • Geld storten op uw creditcard via de ICS Creditcard app is toegankelijk.
  • Van onze website en Mijn ICS voldoet op dit moment ongeveer de helft aan de toegankelijkheidsvereisten. Dat geldt ook voor de pagina’s en onderdelen die u nodig heeft om geld te storten op uw creditcard. U merkt bijvoorbeeld dat sommige pagina’s en schermen nog niet goed voorgelezen of bediend kunnen worden met hulpsoftware.
  • We werken hard om ervoor te zorgen dat onze website, Mijn ICS en e-mails in 2026 voldoen aan de toegankelijkheidseisen.

Klant worden

Hoe werkt het?

Om klant te worden bij ICS vraagt u eenvoudig een creditcard aan. Op Hoe vraag ik een creditcard aan? staat hoe dit precies werkt. Op Wat is een creditcard en hoe werkt het vindt u meer informatie over onze creditcards en op Algemene Voorwaarden staan de voorwaarden van onze creditcards.

Is het toegankelijk?

  • De pdf’s op de pagina met Algemene Voorwaarden voldoen aan de toegankelijkheidseisen.
  • Ongeveer de helft van onze website voldoet op dit moment aan de toegankelijkheidsvereisten. Dat geldt ook voor de pagina’s die u nodig heeft om klant te worden. U merkt bijvoorbeeld dat sommige pagina’s en schermen nog niet goed voorgelezen of bediend kunnen worden met hulpsoftware.
  • De e-mails die u ontvangt als u klant wordt voldoen nog niet aan de toegankelijkheidseisen. Schermlezers kunnen de e-mails mogelijk niet goed voorlezen. Ook is de tekst soms nog ingewikkeld en daardoor nog moeilijk te begrijpen.
  • We werken hard om ervoor te zorgen dat onze e-mails en onze website in 2026 voldoen aan de toegankelijkheidseisen.

We helpen u graag

Kunt u iets niet gebruiken? Of heeft u andere vragen? Neem contact met ons op via de chat aan onze Klantenservice of stuur ons een bericht via de ICS Creditcard app en Mijn ICS.