Zo herkent en meldt u valse e-mails of phishing

Wat is phishing of een valse e-mail?

Een valse e-mail is een e-mail die gestuurd wordt uit naam van ICS. In deze e-mail wordt u gevraagd om op een link te klikken, waarna u persoonlijke (inlog)gegevens moet invullen.

'Phishing' is de algemene term die wordt gebruikt als een internetcrimineel deze persoonlijke (inlog)gegevens probeert te ontfutselen. Vaak wordt dit via e-mail gedaan, maar het gebeurt ook telefonisch, met brieven of met smsjes.

Helaas kunnen wij deze ‘phishing’acties van internetcriminelen (meestal) niet voorkomen. Wel vertellen wij u graag hoe u een valse e-mail kunt herkennen en wat u nog meer kunt doen.

Wat zijn persoonlijke (inlog)gegevens?

Persoonlijke gegevens zijn:

  • Uw pincode of de e-Code van uw ICS App
  • Uw inloggegevens voor Mijn ICS
  • Uw creditcardgegevens: Card-nummer, en/of uw CVC/CVV-code
  • Inloggegevens voor uw computer. Internetcriminelen die zich bijvoorbeeld voordoen als medewerker van Microsoft of een anti-virusbedrijf kunnen om deze gegevens vragen.

Valse e-mail of phishing herkennen

Aan de volgende punten kunt u valse e-mails herkennen:

  • Het bericht is meestal niet aan u persoonlijk gericht: beste klant, geachte heer/mevrouw
  • In de e-mail wordt u gevraagd snel actie te ondernemen
  • Er wordt gedreigd dat uw Card geblokkeerd wordt als u niet direct reageert
  • Er wordt gevraagd op een link te klikken. Hierdoor komt u op een nep website, waar u gevraagd wordt om in te loggen of om uw Card-gegevens door te geven
  • Uw mailprovider of spamfilter geeft aan dat het spam is
  • De afzender is niet icscards.nl

Tip: ICS zal nooit vragen om in te loggen via een link in een e-mail. Ga altijd zelf naar een nieuw tabblad in uw webbrowser en typ daar www.icscards.nl in om veilig in te loggen.

Bekijk een aantal recente voorbeelden van phishing

Hoe meldt u een valse e-mail?

Denkt u dat u een vals bericht heeft gekregen?

  1. Stuur de mail naar valse‑email@icscards.nl. Wij ontvangen de mail bij voorkeur als bijlage
  2. Verzonden? Verwijder het bericht dan meteen
  3. U ontvangt van ons een bevestiging van uw melding. Wij bekijken en behandelen uw melding met zorg.
  4. U hoeft geen contact met ons op te nemen

Op de link in een valse e-mail geklikt?

  1. Neem in dit geval altijd contact op met de ICS Servicedesk
  2. Wij bekijken de ernst van de situatie en helpen u verder
Ook bij telefonische phishing horen wij het graag

Vraagt iemand u via de telefoon on uw Card-gegevens uit naam van ICS?

  1. Ga nergens op in. Hang de telefoon meteen op.
  2. Meldt het telefonische geval van phishing aan ons. Neem contact op met de ICS Servicedesk
Ziet u een afschrijving die u niet herkent?

Het kan fraude zijn, maar dat hoeft niet. Wij denken graag met u mee:

  1. Check of het echt niet klopt. U vindt meer informatie op de pagina Onterechte betaling
  2. Onterecht maar geen fraude? Dan kunt u een 'Onterechte afschrijving' melden
  3. Is het wel fraude? Meld het direct bij de ICS Servicedesk.