Zo herkent en meldt u valse e-mails of phishing

Wat is phishing?

'Phishing' is de algemene term voor fraude, waarbij iemand uw persoonlijke (creditcard)gegevens probeert te ontfutselen. U ontvangt bijvoorbeeld een valse e-mail, waarmee u op een nagebouwde website komt. Naast e-mail, maken criminelen steeds vaker gebruik van de telefoon. Een telefoontje, smsje of whatsappje kan dus ook van een fraudeur afkomstig zijn.

Helaas kunnen wij de ‘phishing’ acties van internetcriminelen (meestal) niet voorkomen. Wel vertellen wij u graag hoe u valse berichten herkent en welke acties u samen met ons kunt ondernemen om phising tegen te gaan.

Hoe werkt een valse e-mail?

Een valse e-mail is een e-mail die gestuurd wordt uit naam van ICS. Het doel van de e-mail is dat u persoonlijke gegevens achterlaat. De e-mail bevat dan ook vaak een oproep om gegevens in te vullen en een link naar een valse website.

Gegevens die fraudeurs zoeken:

  • De gegevens van uw Visa of Mastercard, zoals uw creditcardnummer of CVC/CVV-code;
  • De inloggegevens voor Mijn ICS;
  • Uw naam, adres en woonplaats;
  • E-mailadres en wachtwoord van uw e-mailadres;
  • Gegevens van uw bankrekening (IBAN).

Valse e-mail herkennen

U herkent valse e-mails als volgt:

  • Het bericht is meestal niet persoonlijk aan u gericht;
    Er staat 'beste klant' of 'geachte heer/mevrouw';
  • In de e-mail wordt gevraagd om snel actie te ondernemen;
  • Reageert u niet direct op de e-mail, dan wordt uw creditcard geblokkeerd;
  • Ook staat er vaak een link, waarmee u naar een valse website gaat;
  • Uw mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail spam is;
  • De afzender van de email is niet icscards.nl.

Tip: ICS vraagt nooit om via een link in een e-mail in te loggen, gegevens te wijzigen of door te geven. Wilt u inloggen? Open dan altijd zelf een nieuw tabblad in uw webbrowser en ga naar icscards.nl om veilig in te loggen.

Bekijk een aantal recente voorbeelden van phishing

Phishing ook via sms

Fraudeurs die via sms uw gegevens achterhalen maken gebruik van smishing of wel ‘sms-phishing’. Smsjes die binnenkomen op uw telefoon zijn veel korter dan een uitgebreide e-mail. U treft dan ook vaak een opdracht aan, als ‘bevestig uw identiteit', 'verwijder de beperking van uw creditcard’ of ‘uw creditcard is om veiligheidsredenen geblokkeerd'. Daarna volgt ook de oproep om op een link te klikken om het op te lossen.

Kenmerken van sms-phishing:

  • Korte tekst;
  • U moet iets doen om uw creditcard te blijven gebruiken;
  • Sms-bericht komt van een onbekend (buitenlands)nummer.

ICS zal nooit vragen om uw inloggegevens, creditcardgegevens of welke andere persoonlijke gegevens dan ook via een sms-bericht. Indien ICS u een sms-bericht stuurt zal dit altijd gaan om contact op te nemen met onze Servicedesk. Hier zal alleen een telefoonnummer in vermeld staan.

Hoe meldt u een valse e-mail of sms?

  1. Stuur het bericht naar valse-email@icscards.nl. Wij ontvangen graag beeld van de mail of het smsje.
  2. Verzonden? Verwijder het bericht dan meteen.
  3. U ontvangt van ons een bevestiging van uw melding. Wij behandelen uw melding met zorg.
  4. U hoeft geen contact met ons op te nemen.

Op de link in een valse e-mail of sms geklikt?

  1. Neem in dit geval altijd contact op met de ICS Servicedesk.
  2. Wij bekijken de ernst van de situatie en helpen u verder.
Ook bij telefonische phishing horen wij het graag

Vraagt iemand u via de telefoon on uw Card-gegevens uit naam van ICS?

  1. Ga nergens op in. Hang de telefoon meteen op.
  2. Meldt het telefonische geval van phishing aan ons. Neem contact op met de ICS Servicedesk.
Ziet u een afschrijving die u niet herkent?

Het kan fraude zijn, maar dat hoeft niet. Wij denken graag met u mee:

  1. Check of het echt niet klopt. U vindt meer informatie op de pagina Onterechte betaling;
  2. Onterecht maar geen fraude? Dan kunt u een 'Onterechte afschrijving' melden;
  3. Is het wel fraude? Meld het direct bij de ICS Servicedesk.