Identiteitsfraude voorkomen

Met uw persoonlijke gegevens kan iemand uit uw naam bijvoorbeeld proberen betalingen te doen. Gelukkig kunt u dit zelf heel goed voorkomen, met deze tips.

Tips om identiteitsfraude te voorkomen

  • ICS Card verloren of gestolen?
    Bel altijd direct de ICS Servicedesk, Afdeling Verlies en Diefstal: 020 - 6 600 611. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. (Tip: zet het in uw telefoon.)
  • Controleer regelmatig of uw transacties kloppen in Mijn ICS. Klopt er iets niet? Meld het direct.
  • Bent u uw paspoort of identiteitsbewijs kwijt of is het gestolen? Meld dit dan direct bij de politie.
  • Zorg ervoor dat niemand uw post uit uw brievenbus kan halen. Sluit uw brievenbus goed af. Bent u een tijd van huis? Zorg er dan voor dat uw brievenbus geleegd wordt.
  • Als belangrijke post niet aankomt (zoals creditcards, veiligheidscodes, rekeningoverzichten of salaris- of uitkeringsspecificaties) meld dit dan aan ons, bij uw bank of bij de postbezorger.
  • Meld verlies of diefstal van bankpassen altijd meteen bij uw bank.

Kopie van uw paspoort altijd markeren

Wees voorzichtig met (kopieën) van uw identiteitsbewijzen, bankafschriften of loonstrookjes. Geef deze nooit aan onbekenden en wees kritisch aan welke instanties u deze gegevens wel geeft.

Moet u een kopie inleveren? Schrijf dan met pen of stift óver de kopie heen: voor wie deze bestemd is, op welke datum de kopie is afgegeven en aan welke instantie of persoon.

Stuur uw creditcard nooit op

Fraudeurs kunnen u in een e-mail, telefonisch of per sms vragen om uw creditcard op te sturen. Bijvoorbeeld omdat er een nieuwe Card klaar zou liggen. Ook wordt in deze e-mails of berichten gevraagd om uw pincode. Dit zijn valse e-mails. Ga hier nooit op in. Bekijk bijvoorbeeld welke valse e-mails er op dit moment in omloop zijn.

Card weggooien

Zo maakt u uw Card ongeldig:

  • Knip in elk geval de chip door
  • Knip ook de magneetstrip door

Twijfelt u of een bericht echt van ICS is? Neem gerust even contact op met de ICS Servicedesk.