Bekijk op deze pagina de antwoorden op vragen over de jaarbijdrage van uw ASN Creditcard vanaf 1 november 2025.
Veelgestelde vragen jaarbijdrage ASN Creditcard
We verhogen de jaarbijdrage van deze creditcard omdat onze kosten de afgelopen jaren zijn gestegen. Dit zijn vooral kosten om te zorgen dat u veilig kunt betalen. Zo zijn we 24/7 bezig om fraude en witwassen tegen te gaan. Daarnaast investeren we altijd in het verbeteren van betaalmogelijkheden, zoals de vernieuwde ICS Creditcard app en Apple Pay. Deze investeringen zorgen ervoor dat u snel, makkelijk en veilig kunt blijven betalen met uw creditcard.
Meer hierover leest u bij Uw jaarbijdrage, alles wat u moet weten.
De bijdrage voor uw Card wordt elk jaar op een vast moment in rekening gebracht. U vindt dit in uw ICS Creditcard app en in Mijn ICS. Kijk daar bij uw transacties, en zoek op ‘Jaarbijdrage.’
- Heeft u ook een Extra Card? Dan betaalt u de jaarbijdrage voor die Card mogelijk op een ander moment in het jaar.
- Als u één creditcard bij ons heeft, staat uw eerstvolgende betaalmoment ook in de e-mail of brief die u heeft ontvangen over de nieuwe jaarbijdrage.
Behalve de hoogte van de jaarlijkse bijdrage verandert er verder niets. U kunt uw creditcard gewoon blijven gebruiken om wereldwijd veilig en makkelijk mee te betalen. We werken altijd aan het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden, zoals met de vernieuwde ICS Creditcard app. En staan we 24/7 voor u klaar als u ons nodig heeft bij verlies, diefstal of vermoedens van fraude met uw creditcard.
Misschien weet u het al, maar met uw ASN Creditcard én uw eventuele Extra Cards zijn bijna al uw online aankopen met uw Card beschermd met de Aflevergarantie: bestelling niet geleverd, dan kunt u het aankoopbedrag terugvragen. Ook heeft u 180 dagen Aankoopverzekering voor bijna alles wat u koopt met uw Card. Daarmee is uw nieuwe bankstel, winterjas of koptelefoon vanaf de aankoop direct verzekerd bij schade, verlies of diefstal.
Ook de jaarbijdrage voor uw Extra Card wijzigt van € 35 in € 37,50. De reden hiervoor is dat we bij Extra Cards dezelfde kosten maken als bij Hoofd Cards. Dat zijn onder andere kosten voor veiligheid en voor de verzekeringen die op uw Card zitten. Omdat onze kosten hiervoor de laatste jaren flink gestegen zijn, kunnen we Extra Cards helaas niet langer voor een lager tarief aanbieden.
Bij elke Extra Card die u heeft, blijft u wel dezelfde extra’s en voordelen ontvangen die u ook heeft bij de Hoofd Card van uw ASN Creditcard, zoals:
- Aankoopverzekering: 180 dagen verzekering bij verlies, diefstal of beschadiging voor bijna alles wat u online of in winkels koopt.
- Aflevergarantie: online bestelling nooit ontvangen? Dan kunt u bij ons een verzoek doen om uw geld terug te krijgen.
- Aanvullende Reisverzekeringen: betaalt u uw buitenlandse reis met uw ASN Creditcard? Dan bent u verzekerd met de Aanvullende Reisverzekeringen: de Reisongevallen-, Hulpverlenings-, Vluchtvertragings- en Bagagevertragingsverzekering. Hiervoor betaalt u geen losse premie. Bekijk de polisvoorwaarden.
- ICS Specials: met ICS Specials geniet u van aanbiedingen bij de leukste A-merken.
- 24/7 Fraudepreventie: met onze 24/7 fraudepreventie houden we uw betalingen in de gaten. Als we verdachte betalingen zien, nemen we contact met u op.
Vragen die we ook krijgen
Waarom betaalt u eigenlijk een jaarbijdrage voor uw creditcard? En hoe bepalen we de hoogte? Op Uitleg jaarbijdrage leest u meer over de opbouw van de jaarbijdrage.
Verder betaalt u voor de meeste betalingen géén extra kosten. Bijvoorbeeld voor al uw aankopen in euro’s, online en in winkels, wereldwijd. Ook betaalt u geen rente over uw uitgaven met de creditcard, als u deze binnen 21 dagen terugbetaalt.
Voor een aantal extra diensten, zoals contant geld opnemen of geld overboeken, betaalt u wel kosten. Bekijk het overzicht van rente en kosten voor uw Card.
Heeft u uw (Extra) Card niet langer nodig? Bijvoorbeeld omdat u uw creditcard niet zo vaak gebruikt? Dan kunt u natuurlijk één of meer van uw creditcards opzeggen. Dit kan op elk moment. We helpen u graag bij een goede afhandeling.
Zo zegt u een creditcard op
- Opzeggen kan eenvoudig online. De opzegtermijn is één maand. Log hiervoor in op Mijn ICS en ga naar ‘Mijn Cards’.
- Kies in het menu voor ‘Creditcard opzeggen’ en geef als u wilt ook aan waarom u uw creditcard wilt opzeggen. We waarderen uw feedback.
- Let op: wilt u alleen een Extra Card opzeggen? Klik dan op ‘Contact opnemen’ en vul het formulier in. Zodra we de opzegging hebben afgerond, ontvangt de Hoofd Card-houder hierover een e-mail.
- Heeft u vragen? Neem dan contact op met de ICS Servicedesk.
Handig om te weten
- Zegt u uw ASN Creditcard op? Dan stopt ook uw Extra Card als u die heeft. U leest meer over de afspraken van uw ASN Creditcard in de Algemene Voorwaarden creditcards.
- Heeft u opgezegd? Dan krijgt u altijd een e-mail of een brief. Daarin staat tot wanneer u uw Card kunt gebruiken, en of u nog geld van ons krijgt of wij van u.
- Zegt u uw Card op nadat u uw jaarbijdrage heeft betaald, dan krijgt u de bijdrage altijd gedeeltelijk terugbetaald. Zo betaalt u alleen voor de maanden dat u uw Card heeft gebruikt.
Meestal krijgt u na het opzeggen een deel van uw jaarbijdrage terugbetaald. U betaalt namelijk alleen voor de periode dat u uw ASN Creditcard heeft gebruikt. Als u opzegt, krijgt u geld terug voor de periode waarvoor u de jaarbijdrage al betaald heeft. Opzeggen kan op elk moment, met een opzegtermijn van één maand.
Rekenvoorbeeld terugbetaling:
- U betaalt uw jaarbijdrage van € 37,50 op 1 maart, maar u zegt uw creditcard op 31 maart op.
- Uw creditcard stopt dan 1 maand later, op 1 mei.
- U krijgt geld terug over de periode van 1 mei tot 1 maart het jaar daarop. Dit zijn 10 maanden.
- U krijgt dan € 31,25 terug, dit is 10/12de deel van uw jaarbijdrage van € 37,50.
Heeft u kortgeleden al de oude jaarbijdrage voor uw Extra Card betaald? Dan krijgt u ook daarvan een deel terug zodra u uw creditcard opzegt. Hoeveel dit is, hangt af van de datum waarop u uw Card opzegt.
Op onze Klantenservice-pagina vindt u informatie over veel onderwerpen zoals betalen, verzekeringen, rente & kosten en uw rekeningoverzicht. Ook kunt u daar 24 uur per dag chatten met onze chatbot.
Komt u er online niet uit, dan kunt u bellen met de ICS Servicedesk via 020 – 6 600 678, bereikbaar maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur, en op zaterdag van 8.00 tot 17.30 uur.
Noodlijn
Is uw Card verloren of gestolen? Of vermoedt u fraude? Dan kunt u ons 24/7 bereiken om uw Card te blokkeren. Bel dan naar 020 – 6 600 611.