-
- Waarom een vergoeding
-
Het Kifid oordeelde in 2021 dat ABN AMRO bij de berekening van de variabele rente op doorlopende kredieten de marktrente onvoldoende heeft gevolgd. ABN AMRO en de Consumentenbond hebben hiervoor een compensatieregeling afgesproken. Zodat klanten een vergoeding krijgen voor te veel betaalde rente. ICS is een dochteronderneming van ABN AMRO en het Doorlopend Krediet van ICS valt onder deze regeling. Daarnaast zijn er klanten die voor de Gespreid Betalen Faciliteit van vóór maart 2011 mogelijk te veel rente hebben betaald. Klanten voor wie dit geldt, vergoeden we ook volgens deze regeling.
-
- Voor wie
-
U ontvangt automatisch een Persoonlijk Aanbod voor een vergoeding als het volgende voor u geldt:
- U heeft of had vanaf januari 2001 een Doorlopend Krediet van ICS met variabele rente EN/OF
- U heeft of had een Gespreid Betalen Faciliteit die tussen januari 2001 en maart 2011 is afgesloten
- Uit onze berekening blijkt dat u te veel rente heeft betaald en een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen
- U heeft of had vanaf januari 2001 een Doorlopend Krediet van ICS met variabele rente EN/OF
Persoonlijk Aanbod - Vergoeding voor te veel betaalde rente
Heeft u bij ons een Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit, of had u dit in het verleden? Dan heeft u mogelijk een periode te veel rente betaald. Als dat zo is, bieden we u hiervoor een vergoeding aan. Op deze pagina vindt u meer informatie.
Wanneer ontvangt u een Persoonlijk Aanbod?
-
- Als u nu nog een Doorlopend Krediet, Gespreid Betalen Faciliteit of een ander product bij ICS heeft
-
- De komende periode berekenen we voor u of u te veel rente betaald heeft. En welke vergoeding u moet ontvangen.
- Blijkt hieruit dat u een vergoeding van € 50 of meer krijgt? Dan ontvangt u een brief met uw Persoonlijk Aanbod. Hierin staat de vergoeding die we u aanbieden en welke afspraken en voorwaarden hiervoor gelden. Voor Doorlopend Krediet ontvangt u de brief voor het einde van 2023, voor Gespreid Betalen Faciliteit voor het einde van 2024.
- Blijkt uit de berekening dat u geen vergoeding, of een vergoeding kleiner dan € 50 zou moeten krijgen? Dan ontvangt u geen Persoonlijk Aanbod.
- De komende periode berekenen we voor u of u te veel rente betaald heeft. En welke vergoeding u moet ontvangen.
-
- Als u nu geen klant meer bij ons bent
-
Had u in het verleden een Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit bij ons, maar heeft u nu helemaal geen producten meer bij ICS? En verwacht u dat u te veel rente heeft betaald voor uw Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit? Dan vragen we u vriendelijk om uw Persoonlijk Aanbod bij ons aan te vragen. Dat kan met het formulier Vergoeding aanvragen voor oud-klanten. Daarna beoordelen we of u te veel rente betaald heeft en of u een vergoeding ontvangt.

Al een Persoonlijk Aanbod ontvangen?
-
-
Meer informatie
-
- Ontvang ik een Persoonlijk Aanbod?
Als u nog klant bij ons bent, ontvangt u automatisch een Persoonlijk Aanbod als het volgende voor u geldt:
- U heeft of had vanaf 2001 een Doorlopend Krediet van International Card Services (ICS) met variabele rente EN/OF
- U heeft of had een Gespreid Betalen Faciliteit die tussen januari 2001 en maart 2011 is afgesloten
- U heeft hiervoor €50 of meer te veel rente betaald
Ook als u een Gespreid Betalen Faciliteit heeft (gehad) bij een van de creditcards uit de lijst hieronder, heeft u mogelijk te veel rente betaald. Ook daarvoor kunt u een Persoonlijk Aanbod ontvangen.
- ANWB Creditcard
- ASN Creditcard
- Nederlandse SkiVereniging Card
- BMW Creditcard
- ABN AMRO (Gold) Card
- EuroClix Creditcard
- KNAC Creditcard
- Mercedes Creditcard
- LadyTalk Mastercard
- Bijenkorf Card
Niet voor een creditcard zonder Gespreid Betalen Faciliteit
Heeft of had u een creditcard waarbij u het openstaande saldo altijd elke maand helemaal moet terugbetalen? Daarvoor geldt de compensatieregeling niet. U ontvangt geen vergoeding.Eind 2024 nog geen brief ontvangen?
Denkt u dat u een Persoonlijk Aanbod zou moeten ontvangen, maar heeft u eind 2024 nog geen brief gehad? Bel ons dan op 020 - 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.20 – 17.30 uur. We helpen u graag.Geen klant meer bij ICS?
Bent u geen klant meer bij ICS? Dan kunt u een Persoonlijk Aanbod bij ons aanvragen via het formulier Vergoeding aanvragen voor oud-klanten. Daarna beoordelen we of u te veel rente betaald heeft en of u een vergoeding ontvangt.Klant van ABN AMRO?
Voor uw ABN AMRO creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit geldt de informatie op onze website. Kijk voor de uitleg over mogelijke vergoeding voor andere ABN AMRO-producten op de website van ABN AMRO.
- Moet ik mij aanmelden om een Persoonlijk Aanbod te ontvangen?
Als u nog klant bij ons bent, hoeft dat niet. Dan berekenen we automatisch of u een vergoeding ontvangt. Als dat zo is, ontvangt u hierover een brief. Voor Doorlopend Krediet ontvangt u de brief voor het einde van 2023, voor Gespreid Betalen Faciliteit voor het einde van 2024.
Heeft u helemaal geen producten meer bij ICS? Dan kunt u een Persoonlijk Aanbod bij ons aanvragen via het formulier Vergoeding aanvragen voor oud-klanten. Daarna beoordelen we of u te veel rente betaald heeft en of u een vergoeding ontvangt.
- Krijg ik een Persoonlijk Aanbod voor mijn Gespreid Betalen Faciliteit?
Dat kan. Een kleine groep klanten die tussen januari 2001 en maart 2011 een Gespreid Betalen Faciliteit afsloten, kunnen een vergoeding ontvangen volgens de compensatieregeling.
- Ik heb een creditcard zonder Gespreid Betalen Faciliteit. Krijg ik ook een vergoeding?
Nee, dan ontvangt u geen vergoeding volgens de compensatieregeling.
Als u een creditcard zónder Gespreid Betalen Faciliteit heeft, moet u steeds elke maand het hele openstaande saldo terugbetalen. De compensatieregeling geldt hier niet voor.
- Ik heb nog niets gehoord. Wanneer ontvang ik mijn Persoonlijk Aanbod?
We voeren de compensatieregeling in stappen uit. Bent u klant bij ons, denkt u dat u een Persoonlijk Aanbod zou moeten ontvangen, maar heeft u eind 2024 nog geen brief gehad? Bel ons dan op 020 - 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.20 – 17.30 uur. We helpen u graag.
Bent u geen klant meer bij ons? Dan kunt u zich aanmelden voor de compensatieregeling via het formulier Vergoeding aanvragen voor oud-klanten. Daarna beoordelen we of u een Persoonlijk Aanbod voor een vergoeding krijgt. Als dat zo is, ontvangt u dit uiterlijk eind 2024.
- Ik heb of had het Doorlopend Krediet en/of de Gespreid Betalen Faciliteit samen met mij (ex-)partner. Wie ontvangt het Persoonlijk Aanbod?
Het Persoonlijk Aanbod sturen we op naar het adres dat bij ons bekend is, aan de personen op wiens naam het Doorlopend Krediet en/of de Gespreid Betalen Faciliteit staat of stond. Is dat op naam van twee personen, dan staan er twee personen in de aanhef. Bij het adres en in de aanhef staan dan uw naam en die van uw (ex-)partner. Als u het Persoonlijk Aanbod wilt accepteren, moet u het allebei ondertekenen.
- Mijn partner met wie ik samen het Doorlopend Krediet en/of de Gespreid Betalen Faciliteit had, is overleden. Ontvang ik een Persoonlijk Aanbod?
Als u het overlijden al heeft doorgeven aan ICS, en u bent nog klant bij ons, ontvangt u automatisch een Persoonlijk Aanbod als u meer dan € 50,- te veel aan rente heeft betaald. Staat of stond het Doorlopend Krediet en/of Gespreid Betalen Faciliteit op naam van de erfgenaam, bewindvoerder of executeur (persoon die erfenis regelt) van uw overleden partner? Dan ziet u dat terug op het Persoonlijk Aanbod.
Bent u geen klant meer bij ons en denkt u dat u een vergoeding zou moeten krijgen? U kunt ons vragen om een Persoonlijk Aanbod via het formulier Vergoeding aanvragen voor oud-klanten.
Had uw partner het Doorlopend Krediet zonder u? Mogelijk kunt u dan een vergoeding ontvangen. Dat kan alleen als het overlijden bij ons gemeld is en als u zijn of haar erfgenaam bent. Bent u zelf de erfgenaam, geen klant meer bij ons en denkt u dat u een vergoeding zou moeten krijgen? U kunt ons vragen om een Persoonlijk Aanbod met het formulier Vergoeding aanvragen voor oud-klanten.
Is het overlijden nog niet bekend bij ons? Dan kunt u het overlijden nu nog aan ons doorgeven. We vragen u dan om een aantal documenten.
- Ik ben geen klant meer bij ICS. Ontvang ik dan ook een Persoonlijk Aanbod?
Had u in het verleden een Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit bij ons, maar heeft u nu helemaal geen producten meer bij ICS? En verwacht u dat u te veel rente heeft betaald voor uw Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit? Dan kunt u een Persoonlijk Aanbod bij ons aanvragen met het formulier Vergoeding aanvragen voor oud-klanten.
Daarna beoordelen we of u te veel rente betaald heeft en of u een vergoeding ontvangt.
- Waarom betaalt ICS alleen vergoedingen van € 50 of meer?
Als uit onze berekening een vergoeding komt van minder dan € 50, dan heeft u in sommige maanden te veel rente betaald en in sommige maanden te weinig. In overleg met de Consumentenbond is besloten dat compensatiebedragen lager dan € 50 niet vergoed hoeven worden.
- Ik heb een herinnering gehad over een Persoonlijk Aanbod, maar ik heb niets ontvangen. Wat nu?
Heeft u een e-mail of sms ontvangen over een Persoonlijk Aanbod, maar heeft u geen brief met Persoonlijk Aanbod ontvangen? Bel ons op 020 – 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur. We helpen u graag.
- Hoe weet ik of ik een creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit heb of had?
Dat merkt u aan de manier waarop u het openstaande saldo terugbetaalt of terugbetaalde:
- Bij een creditcard zónder Gespreid Betalen Faciliteit, moet u elke maand steeds het hele openstaande saldo terugbetalen.
- Bij een creditcard mét Gespreid Betalen Faciliteit, mag u het openstaande saldo in termijnen terugbetalen.
- Waarom is de Gespreid Betalen Faciliteit van vóór maart 2011 er later bij gekomen?
We hebben onderzocht of klanten met een Gespreid Betalen Faciliteit ook een vergoeding zouden moeten ontvangen. In juni 2022 bleek hieruit dat bij klanten die tussen 2001 en maart 2011 een Gespreid Betalen Faciliteit afsloten, de variabele rente de marktrente mogelijk onvoldoende is gevolgd. Klanten voor wie dit geldt, vergoeden we ook volgens de compensatieregeling.
Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?
Bekijk ook onze pagina over de compensatieregeling en antwoorden op veelgestelde vragen over de brief met Persoonlijk Aanbod. Of bel ons op 020 - 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur. We helpen u graag.