-
- 1. Hoe ontwikkelde de rente van uw Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit?
-
We kijken wanneer en hoeveel uw rente steeg en daalde.
-
- 2. Hoe heeft de marktrente op vergelijkbare producten zich ontwikkeld?
-
We kijken hoeveel de marktrente in diezelfde periode steeg en daalde.
-
- 3. Hoe had de rente op uw product zich moeten ontwikkelen?
-
We kijken hoe de rente op uw Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit had moeten meebewegen met de marktrente.
-
- 4. Welk bedrag aan rente had u moeten betalen?
-
We bepalen wat u elke maand betaald zou hebben als uw rente had meebewogen met de marktrente. Hierbij houden we rekening met rente-op-rente. Als u eerder andere compensaties, verlagingen of kwijtscheldingen van ons heeft ontvangen, houden we daar ook rekening mee.
-
- 5. Hoeveel heeft u te veel betaald?
-
We bepalen het verschil tussen wat u betaald heeft en wat u betaald zou hebben als uw rente met de marktrente had meebewogen. Voor elke maand berekenen we hoeveel u te veel of te weinig betaald heeft. De verschillen tellen we bij elkaar op en trekken we van elkaar af. De uitkomst is uw compensatiebedrag.
-
- 6. Tot slot: we verhogen uw compensatiebedrag met 5% opslag
-
Dit blijven we doen, ook al wordt nu rente-op-rente meegenomen in de berekening.
Compensatieregeling Doorlopend Krediet en Gespreid Betalen Faciliteit
Vergoeding voor te veel betaalde rente
Had u vanaf 2001 bij ons een Doorlopend Krediet? Dan heeft u misschien te veel rente betaald. Dat willen we graag aan u vergoeden. ABN AMRO heeft hiervoor een compensatieregeling afgesproken met de Consumentenbond. ICS is een dochteronderneming van ABN AMRO en ons Doorlopend Krediet valt onder deze regeling. Heeft u bij ons een Gespreid Betalen Faciliteit vóór maart 2011 afgesloten? Dan heeft u daarover ook mogelijk te veel rente betaald. Die rente vergoeden we ook volgens deze regeling.
De vergoeding die we uit de regeling aanbieden, noemen we ‘het compensatiebedrag’. Op deze pagina vindt u meer informatie over de compensatieregeling en de berekening van het compensatiebedrag.
Wat betekent het dat de marktrente onvoldoende is gevolgd?
In de uitspraak van het Kifid staat dat de rente van ABN AMRO een periode de marktrente onvoldoende heeft gevolgd. Dat betekent dat de rente had moeten meebewegen met de marktrente. De rente had op dezelfde momenten als de marktrente moeten stijgen en dalen. Het betekent niet dat de rente gelijk moet zijn aan de marktrente.
Hoe berekenen we het compensatiebedrag?
Om het compensatiebedrag te berekenen, volgen we deze stappen:
Hoe betalen we het compensatiebedrag?
-
- Is het compensatiebedrag € 50 of hoger?
-
Dan ontvangt u van ons een Persoonlijk Aanbod. Als u dit accepteert, ontvangt u van ons een brief waarin we dit bevestigen. Binnen 21 dagen daarna, betalen we het compensatiebedrag.
- Heeft u betalingsachterstand(en)? Dan gebruiken we het compensatiebedrag eerst om deze betalingsachterstand(en) te verlagen.
- Heeft u nog een openstaand saldo op uw Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit? Dan verlagen we dit met het compensatiebedrag.
- Als daarna nog een deel van het compensatiebedrag overblijft, maken we dit aan u over.
-
- Is het compensatiebedrag lager dan € 50?
-
Dan heeft u in sommige maanden te veel rente betaald en in sommige maanden te weinig. In totaal heeft u € 50 of minder te veel betaald. U ontvangt in dat geval geen compensatiebedrag en geen Persoonlijk Aanbod. In overleg met de Consumentenbond is besloten dat compensatiebedragen lager dan € 50 niet vergoed hoeven te worden.
Goed om te weten
-
- Over de berekening
-
• Hebben we eerder uw rente verlaagd? Dan kan het zijn dat uw rente (tijdelijk) juist lager is geweest dan deze volgens de marktrente had moeten zijn. Hierdoor kan uw compensatiebedrag lager zijn dan u mogelijk verwacht.
• Waar we alle gegevens hebben over de rente die u betaald heeft, berekenen we het compensatiebedrag vanaf 2001. Als we over een periode niet alle gegevens hebben, maken we een zo goed mogelijke inschatting van het compensatiebedrag.
• Het compensatiebedrag voor het Doorlopend Krediet en Gespreid Betalen Faciliteit berekenen we vanaf 2001, tenzij u uw Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit later heeft afgesloten. Dan rekenen we vanaf de startdatum van uw Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit. Voor een Gespreid Betalen Faciliteit die is afgesloten na maart 2011 wordt geen berekening gemaakt. In de voorwaarden van deze Gespreid Betalen Faciliteit is de rente volgens het Kifid gekoppeld aan een duidelijk vindbare referentierente. Daarom hoeft er niet gecompenseerd te worden.
• Heeft u een openstaand saldo op uw Doorlopend Krediet? Vanaf 1 maart 2022 betaalt u voor uw Doorlopend Krediet een vaste lage rente van 3,5%. Deze rente is lager dan de rente volgens de berekening van het Kifid. Het enige dat na 1 maart 2022 daarom wordt gecompenseerd, is het rente-op-rente-effect.
• Heeft u een openstaand saldo op uw Gespreid Betalen Faciliteit? Hiervoor betaalt u op dit moment 10% rente. Dat is op dit moment lager dan de rente volgens de berekening van het Kifid.
-
- Over de rente
-
• We gebruiken voor de berekening dezelfde marktrente als het Kifid. Voor het Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit van ICS is dat een marktrente volgens de gegevens van De Nederlandse Bank (DNB) en het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).
• De rente die u had moeten betalen, is niet gelijk aan de marktrente op vergelijkbare producten die we bij de berekening gebruiken. Die marktrente gebruiken we alleen om te beoordelen waar deze gestegen of gedaald is. Uw rente had dezelfde ontwikkeling moeten laten zien. Welke variabele rente u had moeten betalen, hangt ook af van de prijs van geld op de markt, risicokosten, operationele kosten en winst. De rente die u had moeten betalen, kan daardoor hoger of lager zijn dan de marktrente.
Meer informatie
Over het compensatiebedrag
- Kan ik ergens zien hoe hoog mijn compensatiebedrag wordt?
Op dit moment kunt u nog nergens zien hoe hoog uw compensatiebedrag wordt. Bent u klant bij ons en blijkt uit onze berekening dat u een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen? Dan ontvangt u hierover automatisch een brief. U hoeft daarover zelf geen contact met ons op te nemen. Voor Doorlopend Krediet ontvangt u de brief voor het einde van 2023, voor Gespreid Betalen Faciliteit voor het einde van 2024.
Heeft u helemaal geen producten meer bij ICS en denkt u dat u een vergoeding zou moeten krijgen? Dan kunt u een vergoeding aanvragen via het formulier Vergoeding aanvragen voor oud-klanten.
- Wanneer en hoe krijg ik het compensatiebedrag?
Bent u klant bij ons en blijkt uit onze berekening dat u een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen? Dan ontvangt u hierover automatisch een brief met Persoonlijk Aanbod. U hoeft daarover zelf geen contact met ons op te nemen. Voor Doorlopend Krediet ontvangt u de brief voor het einde van 2023, voor Gespreid Betalen Faciliteit voor het einde van 2024.
Uw Persoonlijk Aanbod kunt u ondertekenen en naar ons terugsturen. Daarna ontvangt u een brief waarin we u laten weten dat we de acceptatie van uw Persoonlijk Aanbod hebben ontvangen.
Daarna betalen we het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen 21 werkdagen als volgt:
- Heeft u betalingsachterstand(en)? Dan gebruiken we het compensatiebedrag eerst om deze betalingsachterstand(en) te verlagen.
- Heeft u nog een openstaand saldo op uw Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit? Dan verlagen we dit met het compensatiebedrag.
- Als daarna nog een deel van het compensatiebedrag overblijft, maken we dit aan u over.
Heeft u helemaal geen producten meer bij ICS en denkt u dat u een vergoeding zou moeten krijgen? Dan kunt u een vergoeding aanvragen via het formulier Vergoeding aanvragen voor oud-klanten.
- Wat is het verschil tussen een vergoeding en compensatiebedrag?
In het Persoonlijk Aanbod noemen we de vergoeding die we u aanbieden, het compensatiebedrag. De ‘vergoeding’ en ‘compensatiebedrag’ zijn dus hetzelfde; het compensatiebedrag is de vergoeding en andersom.
- Zit er ook ‘rente-op-rente’ in het compensatiebedrag?
Ja, dit was eerst niet het geval maar in september 2022 is besloten om ook rente-op-rente te vergoeden. Klanten die hun Persoonlijk Aanbod nog moeten ontvangen, krijgen een voorstel waarin rente-op-rente is toegepast. Klanten die hun Persoonlijk Aanbod al hebben geaccepteerd en in aanmerking komen voor een nabetaling, krijgen automatisch een bericht.
Met de Consumentenbond is eerst afgesproken dat er geen vergoeding gegeven hoeft te worden voor rente-op-rente. Het compensatiebedrag dat is aangeboden, was 5% hoger dan de berekening volgens de Kifid-uitspraak. Deze verhoging blijven we aanbieden ook al wordt er nu rente op rente vergoed.
De Geschillencommissie van het Kifid heeft op 25 januari 2022 bepaald dat ‘rente-op-rente’ niet vergoed hoeft te worden. In de uitspraak op 11 augustus 2022 heeft de Commissie van Beroep van Kifid bepaald dat er wel rekening gehouden moet worden met het ‘rente-op-rente-effect’. In september 2022 is daarom besloten de compensatieregeling verder aan te passen. Komt u in aanmerking voor een vergoeding, dan krijgt u nu ook een vergoeding voor rente-op-rente.
- Wat is het rente-op-rente effect?
Voor uw compensatie wordt gekeken naar wat u in een maand aan rente heeft betaald en wat u volgens Kifid aan rente had mogen verwachten te betalen. Dit betekent dat u in sommige maanden te veel rente heeft betaald en in andere maanden (mogelijk) te weinig heeft betaald. Bij een doorlopend krediet betaalt u meestal een vast maandbedrag. Dit bestaat dan uit een deel rente en een deel aflossing. Als uit de berekening blijkt dat u in een maand te veel rente heeft betaald, dan had u meer kunnen aflossen op uw openstaande schuld. Deze was daardoor lager geworden. De maand erop had u dan rente over een kleinere schuld betaald. Omgekeerd werkt dit hetzelfde: als blijkt dat u in een maand te weinig rente heeft betaald, dan had u minder kunnen aflossen op uw openstaande schuld. Deze was dan hoger geworden. De maand erop had u rente over een hogere schuld betaald. Dit rente-op-rente effect was niet in de berekening meegenomen, maar dat passen we aan.
- Waarom geeft ICS een opslag van 5% op het compensatiebedrag?
Ondanks dat het Kifid dit niet vraagt, verhogen we uw compensatiebedrag met 5% opslag. We berekenen uw compensatiebedrag grotendeels automatisch. Dat kan voor- en nadelen hebben voor de hoogte van het compensatiebedrag. De opslag van 5% vergroot de kans dat mogelijke nadelen worden weggenomen. Deze verhoging blijven we aanbieden ook al wordt er nu rente op rente vergoed.
- Waarom gebruikt ICS het compensatiebedrag voor mijn openstaande saldo of achterstand?
Elke lening moet een keer afgelost worden. We vinden het belangrijk dat u uw Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit niet langer gebruikt dan nodig. Een verlaging van openstaande saldo of achterstand past daarbij.
Over de compensatieregeling met de Consumentenbond
- Welke afspraak is er met de Consumentenbond gemaakt?
Samen met de Consumentenbond heeft ABN AMRO een compensatieregeling vastgesteld. Hierin staat dat klanten die vanaf 2001 een Doorlopend Krediet hadden, of dit na 2001 hebben afgesloten, mogelijk recht hebben op een vergoeding voor te veel betaalde rente. Hierover is het volgende afgesproken:
-
Om de vergoeding te bepalen, berekenen we de rente op de manier die Kifid heeft bepaald en volgen we de marktrentes die het Kifid heeft bepaald.
-
Als uit de berekening blijkt dat een klant een vergoeding moet krijgen van € 50 of meer, dan betalen we die. Is de vergoeding lager dan € 50? Dan betalen we die niet.
-
We verhogen het compensatiebedrag met een opslag van 5%.
In juni 2022 is gebleken dat bij klanten die tussen 2001 en maart 2011 een Gespreid Betalen Faciliteit hebben afgesloten, de variabele rente de marktrente ook onvoldoende is gevolgd. Klanten die hierdoor te veel rente hebben betaald, vergoeden we ook volgens de compensatieregeling die met de Consumentenbond is afgesproken.
-
- Voor welke producten geldt de compensatieregeling?
Bij ICS geldt de compensatieregeling voor de volgende producten:
- Doorlopend Krediet afgesloten vanaf 2001
- Gespreid Betalen Faciliteit afgesloten tussen 2001 en maart 2011
De Gespreid Betalen Faciliteit kunt u hebben (gehad) bij een van de volgende creditcards:
- ANWB Creditcard
- ASN Creditcard
- Nederlandse SkiVereniging Card
- BMW Creditcard
- ABN AMRO (Gold) Card
- EuroClix Creditcard
- KNAC Creditcard
- Mercedes Creditcard
- LadyTalk Mastercard
- Bijenkorf Card
Niet voor een creditcard zonder Gespreid Betalen Faciliteit
Heeft u een creditcard waarbij u het openstaande saldo altijd elke maand helemaal moet terugbetalen? Daarvoor geldt de compensatieregeling niet. U ontvangt geen vergoeding.
- Waarom is er een afspraak gemaakt met de Consumentenbond?
Het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) oordeelde in maart 2021 dat diverse banken, waaronder ABN AMRO, bij de berekening van de variabele rente de marktrente onvoldoende hebben gevolgd. Deze uitspraak geldt ook voor ons, omdat ICS een dochteronderneming van ABN AMRO is. Naar aanleiding van de uitspraak, heeft de Consumentenbond ABN AMRO uitgenodigd om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Samen hebben zij vastgesteld dat bij een deel van de klanten de marktrente niet goed gevolgd is. ABN AMRO en de Consumentenbond hebben afgesproken dat klanten die hierdoor te veel rente hebben betaald, een vergoeding krijgen. ICS is een dochteronderneming van ABN AMRO en Het Doorlopend Krediet van ICS valt onder deze regeling.
In juni 2022 is gebleken dat bij sommige klanten die tussen 2001 en maart 2011 een Gespreid Betalen Faciliteit hebben afgesloten, de variabele rente de marktrente onvoldoende is gevolgd. Daarom vergoeden we deze klanten ook volgens de compensatieregeling die met de Consumentenbond is afgesproken.
- Wat is het Kifid?
Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, is het financiële klachteninstituut voor consumenten en kleinzakelijke ondernemers en zzp’ers. U kunt bij het Kifid terecht met een klacht over een financieel product of financiële dienst, bijvoorbeeld een verzekering, hypotheek, betaaldienst of zakelijk krediet.
- Ik heb mijn klacht ingediend via de ConsumentenClaim van de Consumentenbond. Krijg ik nu minder geld terug?
Nee, dit verandert niets aan de hoogte van uw compensatiebedrag. We vinden het belangrijk dat al onze klanten op dezelfde manier behandeld worden. Daarom is er afgesproken met de Consumentenbond dat ze u geen vergoeding vragen voor deelname aan de ConsumentenClaim. ICS betaalt de vergoeding aan de Consumentenbond. U merkt hier zelf niets van.
- Waarom is 2001 als startdatum voor de berekening gekozen? Was dit niet eerst 2008?
De uitspraak van het Kifid gaat over een doorlopend krediet in de periode vanaf 2001. Eerst leek het niet mogelijk om gegevens van voor 2008 te gebruiken voor de berekening. Maar in de afgelopen maanden hebben verschillende onderzoeken laten zien dat het met extra inspanningen wel mogelijk is. Daarom heeft ABN AMRO besloten om daar waar dat kan de vergoeding vanaf 2001 te berekenen. Als we over een periode niet alle gegevens hebben, maken we een goede inschatting.
- Wat betekent het dat de marktrente onvoldoende is gevolgd?
In de uitspraak van het Kifid staat dat onze rente een periode de marktrente onvoldoende heeft gevolgd. Dat betekent dat onze rente had moeten meebewegen met de marktrente. Onze rente had op dezelfde momenten als de marktrente moeten stijgen en dalen. Het betekent niet dat onze rente gelijk moet zijn aan de marktrente.
- Waarom zitten er verschillen tussen de compensatieregelingen van de banken?
We gaan niet in op de compensatieregelingen van andere banken. Onze compensatieregeling is een eerlijke regeling die recht doet aan de uitspraken van het Kifid, en daarnaast is afgestemd met de Consumentenbond.
- Geldt de compensatieregeling alleen voor klanten van ICS?
Nee, de compensatieregeling geldt ook voor klanten van ABN AMRO en haar andere dochterondernemingen.
- Moet ik mij voor de compensatieregeling aanmelden?
Bent u klant bij ons en blijkt uit onze berekening dat u een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen? Dan krijgt u automatisch een brief van ons. U hoeft zich niet aan te melden.
Heeft u helemaal geen producten meer bij ICS en denkt u dat u een vergoeding zou moeten krijgen? Dan kunt u een vergoeding aanvragen via het formulier Vergoeding aanvragen voor oud-klanten.
Overig
- Hoe weet ik zeker dat ik niet weer te veel rente betaal, of ga betalen?
Heeft u een openstaand saldo op uw Doorlopend Krediet? Vanaf 1 maart 2022 betaalt u een vaste lage rente van 3,5%. Deze rente is lager dan de rente volgens de berekening van het Kifid.
Heeft u een openstaand saldo op uw Gespreid Betalen Faciliteit? Hiervoor betaalt u op dit moment 10% rente en dat is op dit moment lager dan de rente volgens de berekening van het Kifid.
- Wat is een vangnetbepaling?
De compensatieregeling is zo gemaakt dat deze voor bijna al onze klanten een passende vergoeding biedt. Soms is de situatie van een klant zo uniek en zeldzaam, dat de vergoeding die we aanbieden hierop moet worden aangepast. Hoe we dit kunnen doen, staat in de vangnetbepaling die we met de Consumentenbond hebben afgesproken. Daarbij hebben we ook afgesproken dat we mogen bepalen wanneer de vangnetbepaling geldt.
- Ik ben het niet eens met de vergoeding die ICS mij aanbiedt. Wat kan ik doen?
Bent u het niet eens met uw Persoonlijk Aanbod of vindt u dat de compensatieregeling voor uw situatie niet klopt en voelt u zich hierdoor benadeeld? Of vraagt u zich af of er voldoende rekening is gehouden met bijzondere kenmerken van uw contract of persoonlijke situatie? Bel ons dan op 020 - 6 600 969. We bespreken graag uw situatie om te kijken of we tot een passende oplossing kunnen komen.
Heeft u een andere vraag?
Bekijk ook onze pagina over het Persoonlijk Aanbod en antwoorden op veelgestelde vragen over de brief met Persoonlijk Aanbod. Of bel ons op 020 - 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur. We helpen u graag.