-
- 1. Hoe ontwikkelde de rente van uw Doorlopend Krediet?
-
We kijken wanneer en hoeveel uw rente steeg en daalde.
-
- 2. Hoe heeft de marktrente op vergelijkbare producten zich ontwikkeld?
-
We kijken hoeveel de marktrente in diezelfde periode steeg en daalde.
-
- 3. Hoe had de rente op uw Doorlopend Krediet zich moeten ontwikkelen?
-
We kijken hoe de rente op uw Doorlopend Krediet had moeten meebewegen met de marktrente.
-
- 4. Welk bedrag aan rente had u moeten betalen?
-
We bepalen wat u elke maand betaald zou hebben als uw rente had meebewogen met de marktrente.
-
- 5. Hoeveel heeft u te veel betaald?
-
We bepalen het verschil tussen wat u betaald heeft en wat u betaald zou hebben als uw rente met de marktrente had meebewogen. Voor elke maand berekenen we hoeveel u te veel of te weinig betaald heeft. De verschillen tellen we bij elkaar op en trekken we van elkaar af. De uitkomst is uw compensatiebedrag.
-
- 6. Heeft u eerder geld van ons teruggekregen?
-
Als u eerder andere compensaties, verlagingen of kwijtscheldingen van ons heeft ontvangen, trekken we deze bedragen af van het compensatiebedrag.
-
- 7. Tot slot: we verhogen uw compensatiebedrag met 5% opslag
-
Zo hebben we meer zekerheid over de juiste hoogte van het compensatiebedrag dat we u aanbieden.
Compensatieregeling Doorlopend Krediet
Vergoeding voor te veel betaalde rente
Had u in of na 2001 bij ons een Doorlopend Krediet? Dan heeft u misschien te veel rente betaald. Dat willen we graag aan u vergoeden. We hebben hiervoor een compensatieregeling afgesproken met de Consumentenbond. De vergoeding die we u hieruit aanbieden noemen we ‘het compensatiebedrag’. Op deze pagina vindt u meer informatie over de compensatieregeling en de berekening van het compensatiebedrag.
Hoe berekenen we het compensatiebedrag?
Om het compensatiebedrag te berekenen, volgen we deze stappen:
Hoe betalen we het compensatiebedrag?
-
- Is het compensatiebedrag € 50 of hoger?
-
Dan ontvangt u van ons een Persoonlijk Aanbod. Als u dit accepteert, ontvangt u van ons een brief waarin we dit bevestigen. Binnen 21 dagen daarna, betalen we het compensatiebedrag.
- Heeft u betalingsachterstand(en)? Dan gebruiken we het compensatiebedrag eerst om deze betalingsachterstand(en) te verlagen.
- Heeft u nog een openstaand bedrag op uw Doorlopend Krediet? Dan verlagen we dit bedrag met het compensatiebedrag.
- Als daarna nog een deel van het compensatiebedrag overblijft, maken we dit aan u over.
-
- Is het compensatiebedrag lager dan € 50?
-
Dan heeft u in sommige maanden te veel rente betaald en in sommige maanden te weinig. In totaal heeft u € 50 of minder te veel betaald. U ontvangt in dat geval geen compensatiebedrag en geen Persoonlijk Aanbod. In overleg met de Consumentenbond hebben we besloten dat we compensatiebedragen lager dan € 50 niet hoeven te betalen.
Goed om te weten
-
- Over de berekening
-
• Hebben we eerder uw rente verlaagd? Dan kan het zijn dat uw rente (tijdelijk) juist lager is geweest dan deze volgens de marktrente had moeten zijn. Hierdoor kan uw compensatiebedrag lager zijn dan u mogelijk verwacht.
• Waar we alle gegevens hebben over de rente die u betaald heeft, berekenen we het compensatiebedrag vanaf 2001. Als we over een periode niet alle gegevens hebben, maken we een zo goed mogelijke inschatting van het compensatiebedrag.
• Het compensatiebedrag berekenen we vanaf 2001, tenzij uw Doorlopend Krediet later heeft afgesloten. Dan rekenen we vanaf de startdatum van uw Doorlopend Krediet.
• Heeft u op dit moment nog een openstaand saldo op uw Doorlopend Krediet? Dan berekenen we de vergoeding tot 1 maart 2022. Vanaf 1 maart 2022 betaalt u een vaste lage rente van 3,5%. Deze rente is lager dan de rente volgens de berekening van het Kifid.
-
- Over de rente
-
• We gebruiken voor de berekening dezelfde marktrente als het Kifid. Voor het Doorlopend Krediet van ICS is dat een marktrente volgens de gegevens van De Nederlandse Bank (DNB) en het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).
• De rente die u had moeten betalen, is niet gelijk aan de marktrente op vergelijkbare producten die we bij de berekening gebruiken. Die marktrente gebruiken we alleen om te beoordelen waar deze gestegen of gedaald is. Uw rente had dezelfde ontwikkeling moeten laten zien. Welke variabele rente u had moeten betalen, hangt ook af van de prijs van geld op de markt, risicokosten, operationele kosten en winst. De rente die u had moeten betalen, kan daardoor hoger of lager zijn dan de marktrente.
Meer informatie
Over het compensatiebedrag
- Kan ik ergens zien hoe hoog mijn compensatiebedrag wordt?
Op dit moment kunt u nog nergens zien hoe hoog uw compensatiebedrag wordt. Bent u klant bij ons en blijkt uit onze berekening dat u een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen? Dan ontvangt u hierover voor het einde van 2022 automatisch een brief. U hoeft daarover zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw Doorlopend Krediet al heeft afgelost, ontvangt u automatisch een brief.
Bent u geen klant meer bij ICS en denkt u dat u een vergoeding zou moeten krijgen? Vanaf april 2022 vindt u op deze plek een formulier waarmee u zich hiervoor kunt aanmelden.
- Wanneer en hoe krijg ik het compensatiebedrag?
Bent u klant bij ons en blijkt uit onze berekening dat u een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen? Dan ontvangt u hierover automatisch een brief met Persoonlijk Aanbod voor het einde van 2022. U hoeft daarover zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw Doorlopend Krediet al heeft afgelost, ontvangt u automatisch een brief. Uw Persoonlijk Aanbod kunt u ondertekenen en naar ons terugsturen. Daarna ontvangt u een brief waarin wij u laten weten dat wij de acceptatie van uw Persoonlijk Aanbod hebben ontvangen.
Daarna betalen wij het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen 21 werkdagen als volgt:
- Heeft u betalingsachterstand(en)? Dan gebruiken we het compensatiebedrag eerst om deze betalingsachterstand(en) te verlagen.
- Heeft u nog een openstaand bedrag op uw Doorlopend Krediet? Dan verlagen we dit bedrag met het compensatiebedrag.
- Als daarna nog een deel van het compensatiebedrag overblijft, maken we dit aan u over.
Bent u geen klant meer bij ICS en denkt u dat u een vergoeding zou moeten krijgen? Vanaf juni 2022 vindt u op deze plek een formulier waarmee u zich hiervoor kunt aanmelden.
- Wat is het verschil tussen een vergoeding en compensatiebedrag?
In het Persoonlijk Aanbod noemen we de vergoeding die wij u aanbieden, het compensatiebedrag. De ‘vergoeding’ en ‘compensatiebedrag’ zijn dus hetzelfde; het compensatiebedrag is de vergoeding en andersom.
- Zit er ook ‘rente-op-rente’ in het compensatiebedrag?
Met de Consumentenbond hebben we afgesproken dat we geen vergoeding geven voor rente-op-rente. Het Kifid heeft ook geoordeeld dat we dat niet hoeven doen. Wel is het compensatiebedrag dat wij u aanbieden 5% hoger dan de berekening volgens de Kifid-uitspraak. Zo heeft u meer zekerheid over de juiste hoogte van de vergoeding.
Goed om te weten: de consument is in hoger beroep gegaan bij de Commissie van Beroep van het Kifid, tegen het oordeel van het Kifid om geen rente-op-rente te vergoeden. We houden deze procedure goed in de gaten en beoordelen wat dit betekent voor onze compensatieregeling. Als we door deze procedure tijdens de uitvoering van de compensatieregeling met de Consumentenbond toch besluiten om ‘rente-op-rente’ te vergoeden, dan doen we dat voor alle klanten. Ook voor klanten die het Persoonlijk Aanbod inclusief finale kwijting al hebben ondertekend.
- Waarom geeft ICS een opslag van 5% op het compensatiebedrag?
Ondanks dat het Kifid dit niet vraagt, verhogen we uw compensatiebedrag met 5% opslag. Zo hebben we meer zekerheid over de juiste hoogte van uw compensatiebedrag. Wij berekenen uw compensatiebedrag grotendeels automatisch. Dat kan voor- en nadelen hebben voor de hoogte van het compensatiebedrag. De opslag van 5% vergroot de kans dat mogelijke nadelen worden weggenomen.
- Waarom gebruikt ICS het compensatiebedrag voor mijn openstaande saldo of achterstand?
Elke lening moet een keer afgelost worden. We vinden het belangrijk dat u uw Doorlopend Krediet niet langer gebruikt dan nodig. Een verlaging van openstaande saldo of achterstand past daarbij.
Over de compensatieregeling met de Consumentenbond
- Welke afspraak heeft ICS met de Consumentenbond gemaakt?
Samen met de Consumentenbond hebben we een compensatieregeling vastgesteld. Hierin staat dat klanten die vanaf 2001 een Doorlopend Krediet hadden, of dit na 2001 hebben afgesloten, mogelijk recht hebben op een vergoeding voor te veel betaalde rente. Hierover hebben we het volgende afgesproken:
-
Om de vergoeding te bepalen, berekenen we de rente op de manier die Kifid heeft bepaald en volgen we de marktrentes die het Kifid heeft bepaald.
-
Als uit de berekening blijkt dat een klant een vergoeding moet krijgen van € 50 of meer, dan betalen we die. Is de vergoeding lager dan € 50? Dan betalen we die niet.
-
We verhogen het compensatiebedrag met een opslag van 5%.
-
- Waarom is er een afspraak gemaakt met de Consumentenbond?
Het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) oordeelde in maart 2021 dat diverse banken, waaronder ABN AMRO, bij de berekening van de variabele rente de marktrente onvoldoende hebben gevolgd. Deze uitspraak geldt ook voor ons, omdat ICS een dochteronderneming van ABN AMRO is. Naar aanleiding van de uitspraak, heeft de Consumentenbond ABN AMRO uitgenodigd om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Samen hebben zij vastgesteld dat bij een deel van de klanten de marktrente niet goed gevolgd is. ABN AMRO en de Consumentenbond hebben afgesproken dat klanten die hierdoor te veel rente hebben betaald, een vergoeding krijgen. Het Doorlopend Krediet van ICS valt onder deze regeling.
- Wat is het Kifid?
Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, is het financiële klachteninstituut voor consumenten en kleinzakelijke ondernemers en zzp’ers. U kunt bij het Kifid terecht met een klacht over een financieel product of financiële dienst, bijvoorbeeld een verzekering, hypotheek, betaaldienst of zakelijk krediet.
- Ik heb mijn klacht ingediend via de ConsumentenClaim van de Consumentenbond. Krijg ik nu minder geld terug?
Nee, dit verandert niets aan de hoogte van uw compensatiebedrag. We vinden het belangrijk dat al onze klanten op dezelfde manier behandeld worden. Daarom hebben afgesproken met de Consumentenbond dat ze u geen vergoeding vragen voor deelname aan de ConsumentenClaim. ICS betaalt de vergoeding aan de Consumentenbond. U merkt hier zelf niets van.
- Waarom is 2001 als startdatum voor de berekening gekozen? Was dit niet eerst 2008?
De uitspraak van het Kifid gaat over ons Doorlopend Krediet in de periode vanaf 2001. Eerst leek het niet mogelijk om gegevens van voor 2008 te gebruiken voor de berekening. Maar in de afgelopen maanden hebben verschillende onderzoeken laten zien dat het met extra inspanningen wel mogelijk is. Daarom hebben we besloten om daar waar dat kan de vergoeding vanaf 2001 te berekenen. Als we over een periode niet alle gegevens hebben, maken we een goede inschatting.
- Waarom zitten er verschillen tussen de compensatieregelingen van de banken?
We gaan niet in op de compensatieregelingen van andere banken. Onze compensatieregeling is een eerlijke regeling die recht doet aan de uitspraken van het Kifid, en daarnaast is afgestemd met de Consumentenbond.
- Geldt de compensatieregeling alleen voor klanten van ICS?
Nee, de compensatieregeling geldt ook voor klanten van ABN AMRO en haar andere dochterondernemingen.
- Moet ik mij voor de compensatieregeling aanmelden?
Bent u klant bij ons en blijkt uit onze berekening dat u een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen? Dan krijgt u automatisch een brief van ons. U hoeft zich niet aan te melden. Ook als u uw Doorlopend Krediet al heeft afgelost, maar nog wel klant bent bij ICS, ontvangt u automatisch een brief.
Bent u geen klant meer bij ICS en denkt u dat u een vergoeding zou moeten krijgen? Vanaf juni 2022 vindt u op deze plek een formulier waarmee u zich hiervoor kunt aanmelden.
Overig
- Hoe weet ik zeker dat ik niet weer te veel rente betaal, of ga betalen?
Heeft u op dit moment nog een openstaand saldo op uw Doorlopend Krediet? Vanaf 1 maart 2022 betaalt u een vaste lage rente van 3,5%. Deze rente is lager dan de rente volgens de berekening van het Kifid.
- Wat is een vangnetbepaling?
De compensatieregeling is zo gemaakt dat deze voor bijna al onze klanten een passende vergoeding biedt. Soms is de situatie van een klant zo uniek en zeldzaam, dat de vergoeding die wij aanbieden hierop moet worden aangepast. Hoe we dit kunnen doen, staat in de vangnetbepaling die wij met de Consumentenbond hebben afgesproken. Daarbij hebben wij ook afgesproken dat wij mogen bepalen wanneer de vangnetbepaling geldt.
- Ik ben het niet eens met de vergoeding die ICS mij aanbiedt. Wat kan ik doen?
Bent u het niet eens met uw Persoonlijk Aanbod of vindt u dat de compensatieregeling voor uw situatie niet klopt en voelt u zich hierdoor benadeeld? Of vraagt u zich af of er voldoende rekening is gehouden met bijzondere kenmerken van uw contract of persoonlijke situatie? Bel ons dan op 020 - 6 600 969. We bespreken graag uw situatie om te kijken of we tot een passende oplossing kunnen komen.
Heeft u een andere vraag?
Bekijk ook onze pagina over het Persoonlijk Aanbod en antwoorden op veelgestelde vragen over de brief met Persoonlijk Aanbod. Of bel ons op 020 - 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur. We helpen u graag.