E-mailspoofing
Een van de meest voorkomende vormen van spoofing is e-mailspoofing. Criminelen doen zich dan voor als bijvoorbeeld een klant, collega of manager. Door zichzelf voor te doen als betrouwbare bron, proberen ze vertrouwen te winnen zodat je doet wat ze willen. Zo kunnen ze je bijvoorbeeld vragen om een transactie te doen voor een klant of project waar je mee bezig bent, terwijl ze hiermee eigenlijk geld naar hun eigen rekening proberen te sluizen. Het gemene aan spoofing is dat het e-mailadres overeen komt met het mailadres van de afzender. Deze mails zijn daarom lastig te herkennen. Vertrouw je het niet helemaal? Neem dan altijd contact op met de vermeende afzender om de mail te verifiëren!
Telefoonnummer- of SMS-spoofing
Ook via de telefoon kunnen oplichters zich voordoen als iemand anders. Zo kunnen cybercriminelen het laten lijken alsof je gebeld wordt door het nummer van je eigen bank. Ze doen zich voor als medewerker van de bank en proberen je bang te maken met waarschuwingen over inbraakpogingen op je rekening. Ze bieden je gelijk een oplossing: je moet je spaargeld over maken naar een “veilige” rekening, zodat criminelen er niet meer bij kunnen. Niets is natuurlijk minder waar: deze veilige rekening is vaak een rekening waar de cybercriminelen toegang tot hebben.
Telefoonnummer- of SMS-spoofing herkennen
Spoofing via bellen of een SMS kan heel betrouwbaar en echt overkomen. Dus hoe kun je deze slinkse manier van cybercrime herkennen? Wanneer je wordt gebeld door bijvoorbeeld een bank of overheidsinstantie, onthoud dan dat deze nooit per telefoon zullen vragen om geld over te maken. Ook zullen ze nooit per telefoon naar uw inloggegevens of pincode vragen. Vertrouw je een telefoontje niet? Verbreek dan de verbinding en neem zelf contact op met het betreffende bedrijf.
Slachtoffer geworden van spoofing?
Mocht je toch slachtoffer geworden zijn van spoofing of een andere vorm van creditcardfraude, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. ICS onderneemt actie in het geval van creditcardfraude. Bij het minste vermoeden van fraude, informeren wij je en vervangen wij jouw creditcard. Blijkt er inderdaad sprake te zijn van misbruik van je creditcardgegevens? Dan vergoedt ICS in de meeste gevallen de financiële schade.