ICS wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het stopzetten van dit product zo min mogelijk impact heeft voor de klant. Daarom krijgen klanten ruim de tijd om het openstaande bedrag terug te betalen tegen een verlaagde rente. Klanten kunnen tot 1 maart 2022 het Doorlopend Krediet gebruiken zoals ze gewend zijn. Daarna kunnen er geen nieuwe bedragen van het krediet opgenomen worden. De limiet wordt verlaagd naar het op dat moment openstaande saldo, en de klant betaalt elke maand 2% van de limiet terug, met een minimum van 34 euro.
Alle klanten die nog een Doorlopend Krediet hebben, worden vanaf deze week benaderd.
Over Doorlopend Krediet
Een Doorlopend Krediet is een lening die is geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Een belangrijk kenmerk van deze lening is dat terugbetaalde bedragen weer opnieuw kunnen worden opgenomen. Er wordt daarbij alleen rente berekend over het bedrag dat is opgenomen. De klant betaalt rente over het openstaande saldo, maar heeft wel altijd toegang tot het maximale leenbedrag. Het openstaand saldo kan stijgen en dalen, al naar gelang de klant gebruik maakt van de faciliteit.
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) oordeelde in maart 2021 dat ABN AMRO bij de berekening van de variabele rente op doorlopende kredieten de marktrente onvoldoende heeft gevolgd. ABN AMRO en de Consumentenbond hebben afgesproken dat klanten die hierdoor te veel rente hebben betaald, een vergoeding krijgen. ICS is een dochteronderneming van ABN AMRO en het Doorlopend Krediet valt onder deze regeling. Klanten die hiervoor een vergoeding krijgen, ontvangen in 2022 een brief van ons. Dit staat echter los van dit traject van het sluiten van dit product.