
Het koopjesfeest Black Friday is ook in Nederland inmiddels volledig ingeburgerd en consumenten beperken zich hierbij allang niet meer tot aanbiedingen bij Nederlandse webshops. Slechts een derde (34 procent) van de online bestellingen die tijdens Black Week met een creditcard zijn geplaatst, vonden plaats bij een webshop met Nederland als thuisbasis. Nu over de grenzen shoppen steeds meer in opmars is, is het doen van veilige betalingen extra belangrijk. Uit recent onderzoek van ICS blijkt echter dat lang niet altijd duidelijk is wie achter een webshop schuilgaat. Bijna de helft (45 procent) van de Nederlanders die online winkelt, heeft wel eens iets besteld bij een Nederlandstalige webshop om er later achter te komen dat het product uit het buitenland werd verstuurd. Vooral in landen buiten de Europese Unie zijn de regels voor productveiligheid en garantievoorwaarden van webshops minder goed in wetgeving verankerd. Zo is bijna een derde van de online shoppers wel eens een pakketje kwijt geraakt na een bestelling en heeft één op de vijf online winkelende Nederlanders wel eens te maken gehad met een malafide webshop.
“Wat veel Nederlanders niet weten, is dat zij bij de meeste online betalingen niet verzekerd zijn voor verlies, diefstal en beschadiging. Als je eenmaal betaald hebt, ben je in zulke gevallen je geld kwijt. Dit is bij een aankoop met een creditcard niet het geval, omdat deze in veel gevallen een aankoopbescherming biedt”, zegt Glenn Mac Donald, CCO van ICS. “Door corona is online shoppen – ook over de grens - nog populairder geworden. Met een creditcard kun je deze aankopen veilig doen. In de drukke decembermaand – waarin enorm veel cadeautjes worden gekocht - is dit een hele geruststelling.”
Uit eigen data van ICS blijkt dat het aantal betwistingen voor goederen die niet ontvangen zijn (mensen die hun geld terugvragen, omdat ze hun pakketje niet hebben ontvangen) in de eerste tien maanden van 2021 met 3 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2020.
Bijna driekwart aankopen is tijdens Black Week online gedaan
Tijdens Black Week is gemiddeld 73 procent van de creditcard-aankopen online gedaan. Het gemiddelde orderbedrag voor een online aankoop bedroeg 86 euro. Ten opzichte van een gemiddelde dag in november is dit een stijging met maar liefst 48 procent. Met name online warenhuizen, gespecialiseerde retail-zaken (zoals kledingwinkels) en computer(software) winkels zagen hun omzetten afgelopen week flink stijgen. Naast de toename van online transacties namen óók de creditcard-uitgaven in fysieke winkels tijdens Black Week een grote vlucht ten opzichte van 2020, toen veel winkels gesloten waren. Het aantal transacties steeg met 43 procent, waarbij de omzet van fysieke creditcardbetalingen een stijging van 15 procent liet zien.
Wilt u ook veilig online shoppen? Met een ICS creditcard heeft u op vrijwel al uw aankopen een aankoopverzekering. Een creditcard aanvragen doet u eenvouding online.