Annulering van reizen en mogelijkheden voor betwisting

8 juni 2020

Door de uitbraak van het coronavirus en de beperkende maatregelen die in de hele wereld van kracht zijn, gaan veel geplande reizen niet door. Bij annuleringen van reizen en boekingen is de reisorganisatie, de vliegmaatschappij, het hotel of de reisverzekering altijd het eerste aanspreekpunt.

Veel reisorganisaties proberen een passend alternatief te bieden voor gedupeerde reizigers. Bijvoorbeeld in de vorm van een voucher of een kosteloze omboeking naar een later tijdstip. Daarbij geldt dat de verwerkingstijd van individuele verzoeken door de grote drukte vaak langer is dan normaal.

Heeft u de reis met een creditcard betaald? Dan kunt u de betaling in een aantal gevallen betwisten. Vanwege de ontwrichtende gevolgen van de coronacrisis voor de economie en individuele bedrijven in het bijzonder, vragen wij u om waar mogelijk gebruik te maken van de aangeboden alternatieven.

Wat is een betwisting?

Als u met uw creditcard een product koopt, dan is op die aankoop de Aflevergarantie van toepassing. Op het moment dat het product niet geleverd wordt, kunt u via ICS een betwisting indienen. Wij zorgen er dan voor dat u uw geld terugkrijgt. Deze Aflevergarantie is van toepassing op producten.

Diensten zoals reizen of vluchten vallen niet onder de Aflevergarantie. U kunt voor een geannuleerde vlucht of reis wel een betwisting bij ICS indienen. Wij doen ons uiterste best  om uw geld voor u terug te halen. Maar helaas kunnen we daar geen garantie op geven.

Annulering van reizen en mogelijkheden voor betwisting

1. Uw reis wordt geannuleerd

In geval van een door de organisatie geannuleerde pakketreis of een geannuleerde losse boeking van bijvoorbeeld een vliegticket of hotel, is uw reisorganisatie / vliegmaatschappij / hotel het eerste aanspreekpunt. De organisatie zal een passend alternatief moeten bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een voucher of het kosteloos omboeken van uw reis.

Pas als er geen, of een niet als passend ervaren alternatief wordt gedaan door de reisorganisatie, kunt u de betaling via ICS betwisten. Ook in die gevallen willen wij u -vanwege de uitzonderlijke zware omstandigheden voor de bedrijven in kwestie- vragen om waar mogelijk toch gebruik te maken van de aangeboden alternatieven.

2. U annuleert de reis zelf

Besluit u zelf uw reis of hotelboeking te annuleren? Of en hoe u een boeking kunt annuleren is afhankelijk van de voorwaarden waaronder u de boeking heeft gedaan. Neem daarvoor contact op met de aanbieder. Als u de boeking volgens de voorwaarden heeft geannuleerd en u krijgt uw geld (minus de eventuele annuleringskosten) niet terug, dan is het in veel gevallen mogelijk om de betaling via ICS te betwisten. Voor de volledigheid: een negatief reisadvies heeft geen invloed op de mogelijkheden om een betaling met uw creditcard te betwisten.

Betwisting indienen?

Als de maatschappij waarmee u uw vlucht / pakketreis/hotel heeft geboekt geen geld teruggeeft en geen of geen gelijkwaardig alternatief biedt (zoals een voucher of een kosteloze omboeking naar een later tijdstip), dan kunt u de betaling via ICS betwisten. Voor de volledigheid: als u de geboden alternatieve mogelijkheid accepteert kunt u geen betwisting indienen.

Zodra u een betwisting voor een geannuleerde dienst indient, gaan wij aan de slag om het door u betaalde bedrag voor u terug te halen. Dat lukt vaak, maar helaas niet in alle gevallen. Tot slot vragen wij u om er rekening mee te houden dat dit proces op dit moment wat langer duurt dan normaal.

Hoe betwist ik een transactie?

Download het betwistingsformulier en kies als reden voor betwisting keuze A:

De vakantie/hotelreservering/bestelling/anders is conform de algemene voorwaarden van het bedrijf geannuleerd en ik ontvang mijn geld niet terug.

Wij ontvangen naast dit ingevulde betwistingsformulier graag de volgende drie documenten van u:

  1. een kopie van uw rekeningoverzicht. Graag de betaling omcirkelen;
  2. een kopie van de annulering en de annuleringsvoorwaarden van de dienstverlener;
  3. een kopie van de correspondentie waaruit blijkt dat geen of een niet als passend ervaren alternatief wordt gedaan.

Verdere instructies staan op het formulier.

Nieuwsarchief: