Veelgestelde vragen over betalen via smartwatch

Kenmerken en voorwaarden

1. Wat heb ik nodig om te kunnen betalen via een smartwatch?

Betalen met een digitale creditcard via een Fitbit of Garmin horloge kan als u:

  • een ANWB Creditcard heeft.
  • een Garmin horloge voorzien van Garmin Pay of een Fitbit horloge voorzien van Fitbit Pay heeft.
  • een smartphone heeft waarmee u de Fitbit app of Garmin Connect Mobile app kunt downloaden.

2. Wanneer kan ik ook via andere smartwatches betalen?

Wij verwachten dat op termijn ook betalen via andere smartwatches mogelijk is.

3. Wat zijn de voorwaarden van betalen via een smartwatch?

 Voor het betalen met uw digitale creditcard via een smartwatch gelden afwijkende voorwaarden. Voordat u gaat betalen via een smartwatch, is het verstandig om u vooraf goed te informeren. Lees de Algemene Voorwaarden Digitale Creditcard goed door.

Betalen en geld opnemen

4. Ik heb een smartwatch zonder NFC, kan ik daar ook mee betalen?

Nee, helaas. Om te kunnen betalen via een smartwatch, heeft u een horloge nodig met NFC, welke is voorzien van Fitbit Pay of Garmin Pay.

5. Mijn creditcard heeft nog geen NFC, dus ik kan niet contactloos betalen. Kan ik dan wel via een smartwatch betalen?

Ja, de NFC-chip zit in de smartwatch. Het is dus niet nodig dat uw creditcard is uitgerust met NFC.

6. Hoe werkt betalen via een smartwatch precies?

Met de Fitbit app of de Garmin Connect Mobile app op uw mobiele telefoon voegt u uw ANWB Creditcard toe aan uw smartwatch. Daarna kunt u eenvoudig betalen met uw digitale creditcard via uw smartwatch. Als u uw smartwatch om uw pols doet, kunt u de betaaloptie activeren door de pincode van uw smartwatch in te toetsen. Deze betaaloptie blijft actief totdat u uw smartwatch van uw pols afdoet of na het verstrijken van 24 uur.

Om te betalen met uw Fitbit horloge drukt u de knop aan de zijkant van uw smartwatch in. Daarna houdt u uw smartwatch tegen de betaalautomaat aan. Voila, u heeft betaald! Uw smartwatch geeft een trilsignaal en op de betaalautomaat wordt aangegeven dat de betaling is gelukt. Handig: u hoeft de pincode van uw Card dus niet in te toetsen.

Om te betalen met uw Garmin horloge drukt u de knop aan de zijkant in, daarna klikt u in het menu op het icoon van de wallet (waaier van betaalkaarten). Houd uw Garmin horloge tegen de betaalautomaat. Voila, u heeft betaald! Uw Garmin horloge geeft een trilsignaal af en op de betaalautomaat wordt aangegeven dat de betaling is gelukt. De pincode van uw creditcard hoeft u dus niet in te toetsen.

7. Waar kan ik betalen via mijn smartwatch?

Op alle plekken waar u contactloos met een Visa of Mastercard kunt betalen, kunt u betalen met de digitale creditcard via uw smartwatch. Let op het contactloos betalen-logo, wanneer u deze ziet staan, samen met een Visa of Mastercard logo kunt u hier terecht met uw smartwatch.

In het casino kunt u helaas niet via uw smartwatch betalen.

8. Kan ik met mijn smartwatch ook geld opnemen bij de geldautomaat?

Bij contactloze geldautomaten kunt u met uw digitale ANWB Creditcard via uw smartwatch geld opnemen. U moet dan wel de pincode van uw plastic creditcard invoeren bij de geldautomaat. Er zijn kosten verbonden aan het opnemen van geld bij contactloze geldautomaten.

9. Hoe kan ik mijn creditcard koppelen aan mijn smartwatch?

Via de Fitbit app of de Garmin Connect Mobile app op uw mobiele telefoon kunt u uw ANWB Creditcard digitaal maken en toevoegen aan uw smartwatch. Volg de instructies in de app. Let op: hiervoor is het wel nodig dat uw mobiele telefoonnummer bij ICS bekend is.

Na het koppelen van uw creditcard aan uw smartwatch kunt u snel, makkelijk en veilig betalen via uw smartwatch.

10. Wat moet ik doen, wanneer ik geen sms krijg en het niet lukt om mijn creditcard toe te voegen aan mijn smartwatch?

Waarschijnlijk is uw mobiele telefoonnummer dan niet bekend bij ICS. Neem contact op met de ICS Servicedesk via het telefoonnummer dat achterop uw creditcard staat vermeld en geef uw mobiele telefoonnummer door. U kunt hierna het proces afmaken en uw ANWB Creditcard koppelen aan uw smartwatch.

11. Mijn betaling lukt niet via mijn smartwatch; hoe komt dat?

Zorg er steeds voor dat u de voorkant van uw smartwatch dicht tegen de betaalautomaat houdt en check of de betaalautomaat geschikt is voor contactloze betalingen.

12. Kan ik met mijn prepaid creditcard ook betalen via mijn smartwatch?

Ja, ook met uw prepaid creditcard kunt u betalen via uw smartwatch. Uiteraard moet er wel voldoende saldo op de prepaid Card zijn gestort.

13. Kan ik ook met V PAY betalen via mijn smartwatch?

Wanneer u een ICS World Card Gold of ICS World Card Platinum heeft, kunt u gebruik maken van V PAY. V PAY werkt echter niet op een smartwatch.

14. Ik heb de World Panda Card, klopt het dat ik op mijn smartwatch een afbeelding van de reguliere Visa World Card zie?

Ja, dit klopt. Wanneer u uw World Panda Card heeft gekoppeld ziet u de afbeelding van een Visa World Card. Uiteraard maakt u wel gebruik van uw World Panda Card via uw smartwatch.

Veiligheid

15. Hoe veilig is betalen via een smartwatch?

Betalen met uw ANWB Creditcard via een smartwatch is veilig. Om de betaaloptie op uw smartwatch te activeren, moet u de pincode van uw smartwatch intoetsen. Zodra uw smartwatch geen hartslag meer registreert, zal altijd uw pincode gevraagd worden bij een betaling. Hierdoor is het dus niet mogelijk voor anderen om uw smartwatch voor betalingen te gebruiken. U bent bovendien beschermd tegen misbruik van uw digitale ANWB Creditcard als u zorgvuldig heeft gehandeld. Bekijk meer info via de Algemene Voorwaarden voor de Digitale Creditcard en lees ook de tips over veilig betalen.

16. Geldt er een maximum bedrag van € 50,- voor contactloos betalen met mijn digitale creditcard via mijn smartwatch?

Bij contactloos betalen met uw bankpas of creditcard bent u gewend dat u maximaal tot € 50,- contactloos kunt afrekenen zonder pincode. Voor betalen met uw digitale creditcard via een smartwatch geldt geen maximumbedrag (los van uw bestedingslimiet uiteraard).

Om te kunnen betalen met uw digitale creditcard via uw smartwatch moet u altijd eerst de betaaloptie van uw smartwatch activeren met de gekozen pincode van uw smartwatch. Deze betaaloptie blijft actief totdat u uw smartwatch van uw pols afdoet of na het verstrijken van 24 uur. U hoeft dus slechts 1x per dag of als u uw smartwatch afdoet, de pincode van uw smartwatch in te toetsen. Bij betalen met uw digitale creditcard gelden dezelfde maximum bedragen als bij betalen met uw plastic creditcard en pincode. U kunt zoveel afrekenen als uw bestedingsruimte toelaat.

17. Moet ik een pincode invoeren als ik betaal met mijn smartwatch?

Nee, u hoeft voor het betalen via uw smartwatch geen pincode in te voeren op de betaalautomaat. Op het moment dat u uw smartwatch om uw pols doet, kunt u de betaaloptie activeren door de pincode van uw smartwatch in te toetsen. Om te betalen met uw digitale creditcard via uw smartwatch, drukt u vervolgens de knop op de zijkant van uw smartwatch in. Met een Fitbit smartwatch kunt u dan betalen. Met een Garmin smartwatch klikt u eerst in het menu op het icoon van de wallet (waaier van betaalkaarten). Vervolgens houdt u uw smartwatch tegen de betaalautomaat net zoals u dat met een contactloze betaalkaart doet. U hoeft dus niet per transactie een pincode in te toetsen, maar slechts één keer per dag of na het afdoen van uw smartwatch.

18. Maakt het uit welke pincode ik kies voor mijn smartwatch?

Met de pincode van uw smartwatch keurt u transacties goed. Kies de pincode daarom zorgvuldig uit. Denk aan een pincode die u makkelijk onthoudt, maar voor anderen niet te raden is. Vermijd het gebruik van uw postcode, geboortedatum en telefoonnummer. Kies niet voor dezelfde pincode als u heeft op uw bankpas of plastic creditcard. Vermijd ook een serie van oplopende cijfers zoals 1,2,3,4 of een serie van dezelfde cijfers zoals 0,0,0,0.

19. Ik ben mijn smartwatch kwijtgeraakt, wat moet ik doen?

De betaaloptie op uw smartwatch werkt in principe niet meer als het horloge niet aan de pols zit. Een veilig gevoel! Als u uw smartwatch verliest of als deze gestolen wordt, verwijder dan direct uw digitale creditcard uit uw Fitbit app of Garmin Connect Mobile app en meld het verlies/de diefstal bij ICS.

20. Krijg ik bericht als ik een grote transactie doe met mijn smartwatch?

Als het transactiebedrag hoger is dan € 250,- dan krijgt u op het moment van het doen van deze transactie een sms van ICS dat u zo'n transactie heeft gedaan.

21. Kan ik via mijn smartwatch ook in het casino betalen?

Nee, het is helaas niet mogelijk om via uw smartwatch in het casino te betalen. Dit hebben wij dichtgezet om fraude te voorkomen.

Kosten

22. Wat zijn de kosten voor betalen met een smartwatch?

Voor uw plastic creditcard betaalt u jaarlijks een Card-bijdrage. De ANWB Creditcard kunt u via de Fitbit app of Garmin Connect Mobile app op uw mobiele telefoon digitaal maken en toevoegen aan uw smartwatch. U betaalt hiervoor niets extra’s.