Voorkom dat je slachtoffer wordt van helpdeskfraude
Je bent op je computer druk bezig met zoeken naar nieuwe eettafelstoelen, wanneer je plotseling wordt gebeld door een onbekend (06-)nummer. Je neemt op, en de persoon die belt vertelt je dat hij helpdeskmedewerker is bij een grote telecomprovider. Hij heeft een virus gevonden op je computer. Maar, geen zorgen: hij kan je er binnen tien minuten vanaf helpen. Daarvoor hoef je alleen maar op de link te klikken die hij naar je stuurt…
Helpdeskfraudeurs krijgen op slinkse wijze toegang tot jouw gegevens
Helpdeskfraude: een slinkse methode waarop criminelen toegang proberen te krijgen tot je computer en persoonlijke gegevens. In 2020 werden er in Nederland zo’n 2.116 meldingen gemaakt van helpdeskfraude, met een totale schade van meer dan 2 miljoen. Fraudeurs doen zich voor als helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven zoals Microsoft, Google of Ziggo. Ze achterhalen telefoonnummers en eenmaal in contact, vertellen ze je dat je computer besmet is met een virus, of dat je gehackt bent. Er wordt aangedrongen om snel maatregelen te treffen om grote problemen te voorkomen. Uiteraard kan deze “vriendelijke helpdeskmedewerker” je daarbij helpen.
Dure spullen bestellen met jouw creditcard en pincode
Helpdeskfraudeurs gaan sluw te werk. De fraudeur vraagt je via de telefoon om bijvoorbeeld je mailadres, en sturen dan vaak een link. Door het klikken op deze link geef je de fraudeur toegang tot jouw computer en daarmee ook tot al jouw persoonlijke gegevens. Om het nog geloofwaardiger te maken openen ze allerlei ingewikkelde schermen op je computer, waardoor het lijkt dat ze écht een virus aan het verwijderen zijn. De realiteit is echter dat ze met de toegang tot jouw computer ook toegang hebben tot gevoelige informatie zoals je wachtwoorden en/of pincodes, als ze deze niet al achterhaald hadden aan de telefoon. Zo kunnen de fraudeurs bijvoorbeeld dure spullen bestellen, leningen afsluiten of geld naar zichzelf overmaken, dankzij jouw gegevens.
Tips om helpdeskfraude te herkennen en te voorkomen
Met deze tips herken én voorkom je dat je slachtoffer wordt van helpdeskfraude:
- Grote bedrijven zoals banken of telecomproviders bellen hun klanten zelden zomaar op! Dit soort organisaties nemen vaak contact op met hun klanten via de post of e-mail, waarin zij de juiste route aangeven om contact met hen op te nemen.
- Klik niet zomaar op links in mails van bekende én onbekende afzenders, of bel geen nummers die zomaar in je beeldscherm verschijnen. Als je vermoed dat er iets vreemds aan de hand is, neem dan alleen contact op via de officiële klantenservice of fraude-afdeling van het bedrijf.
- Als je contact wilt opnemen met een organisatie, doe dit dan alleen via de officiële gegevens die te vinden zijn op de website van het bedrijf.
- Geef nooit de pincode van je creditcard door aan derden.
Toch slachtoffer geworden van helpdeskfraude?
Als je toch slachtoffer bent geworden van helpdeskfraude of een andere vorm van fraude, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via het nummer achter op je creditcard. ICS onderneemt actie in het geval van creditcardfraude. Bij het minste vermoeden, informeren wij je en vervangen wij jouw creditcard. Blijkt er inderdaad sprake te zijn van misbruik van je creditcardgegevens? Dan vergoedt ICS in de meeste gevallen de financiële schade. Doe in het geval van helpdeskfraude altijd aangifte bij de politie.