
Er is met name een grote stijging te zien in de aankopen van tweedehands artikelen. Met een groei van +144% is dit de snelst groeiende productcategorie. De categorie die qua creditcardbestedingen het hardst is gegroeid, is de categorie ‘financiële diensten’. Dit komt door de aankopen van cryptomunten die stegen met +1.580%. De uitgaven aan reizen en restaurants zijn echter nog niet terug op het oude niveau.
De verschuivingen in de data geven een goed beeld van de veranderde keuzes die Nederlandse consumenten maakten in de afgelopen jaren. Tweedehands artikelen doen het opvallend goed. Mensen hadden door de lockdowns meer tijd om hun huis flink aan te pakken en overbodige spullen te koop te zetten. Cryptomunten werden ook volop gekocht in de afgelopen twee jaar. Mensen hielden geld over dat ze anders aan vakantie of horeca zouden uitgeven en hadden meer tijd om zich te verdiepen in de ins & outs rondom het handelen in crypto’s. Een derde opvallende stijger, de categorie ‘digitale diensten’, groeide met 41%. Dit komt met name door een toename van uitgaven aan streamingdiensten.
ICS Creditcard Facts
International Card Services introduceert dit kwartaal voor het eerst haar Creditcard Facts. Hierin worden de creditcardbestedingen in Nederland verdeeld over diverse categorieën geanalyseerd. Naast een analyse van de impact van corona in de afgelopen jaren, is ook gekeken naar de creditcardbestedingen van het eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met dezelfde periode in 2021. Een van de sectoren die in het afgelopen jaar de grootste verschuiving heeft doorgemaakt, is de sector reizen. De invloed van de versoepelde coronamaatregelen is hier duidelijk te zien in de uitgaven aan bijvoorbeeld tickets, hotels, huurauto’s en tol.
Meer weten? Lees hier het persbericht: ICS Onderzoek: grote verschuiving in consumentenbestedingen door corona.
Bekijk hier de volledige Infographic: ICS Creditcard Facts Q1 2022.