Bijwerken van uw financiële gegevens bij gespreid betalen
Wilt u gespreid blijven betalen?
Dan hebben we uw meest recente financiële gegevens nodig. Als financiële instelling hebben we een zorgplicht naar onze klanten. We mogen en willen een creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit namelijk alleen (blijven) verstrekken als die past bij uw persoonlijke financiële situatie. Omdat persoonlijke omstandigheden kunnen veranderen, berekenen wij regelmatig opnieuw uw financiële draagkracht. Zo weten we of uw creditcard met de Gespreid Betalen Faciliteit nog past bij uw financiële situatie.
Video: zo werkt u eenvoudig uw gegevens bij
Wat hebben we van u nodig?
Om de berekening van uw financiële draagkracht uit te kunnen voeren, hebben we een aantal actuele financiële gegevens van u nodig. We vragen u daarom om uw gegevens in twee stappen bij te werken:
- Update uw financiële gegevens. Logt u daarvoor in op Mijn ICS.
- Upload eventueel een aantal aanvullende documenten, zoals een bewijs van inkomen, woonlasten en eventuele andere financiële verplichtingen. Daarover ontvangt u later bericht van ons.
We hebben het proces zo makkelijk mogelijk voor u gemaakt. Voor het updaten van uw financiële gegevens logt u in Mijn ICS in.
Meer weten?
Tip: Benieuwd wat de Consumentenbond ervan vindt? In een online artikel gaat de bond dieper in op het opvragen van financiële gegevens door ICS.
Waarom dit verzoek?
- Waarom vragen jullie mij om mijn gegevens bij te werken?
U heeft een creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit. Daarmee kunt u uw creditcarduitgaven in termijnen terugbetalen. Dat is een vorm van doorlopend krediet. We hebben uw creditcard en Gespreid Betalen Faciliteit verstrekt op basis van uw financiële situatie op het moment van de aanvraag.
Uw financiële situatie kan altijd veranderen, bijvoorbeeld door een verandering in uw gezinssamenstelling, inkomen of door een verhuizing. Daarom willen we ook tijdens de looptijd samen met u bekijken of uw creditcard met de bijbehorende bestedingslimiet nog past bij uw financiële situatie. Dat past ook bij de zorgplicht die we als financiële instelling hebben.
- Ik heb de Gespreid Betalen Faciliteit en ontvang een uitnodiging om financiële gegevens aan te leveren. Waarom precies?
Iedere Card-houder die de Gespreid Betalen Faciliteit heeft, ontvangt deze uitnodiging. Dit heeft te maken met onze zorgplicht. We kijken hierbij niet naar persoonlijke kenmerken zoals leeftijd, afkomst of achternaam. De uitnodiging gaat naar iedere Card-houder met een doorlopend krediet.
Via Mijn ICS logt u in om uw gegevens bij te werken. Het kan zijn dat u nog extra bewijslast moet aanleveren. Daarnaast kan het ook zijn dat u de oproep op een ander moment ontvangt dan iemand anders. De uitnodigingen worden namelijk op verschillende momenten verstuurd.
- Ik ben al jaren klant en heb altijd op tijd betaald. Waarom krijg ik deze oproep?
We begrijpen dat u hier misschien verbaasd over bent. U heeft tenslotte altijd op tijd betaald. Wees gerust: u heeft niets ‘fout’ gedaan. We vragen u om uw gegevens aan te vullen, omdat we vanuit onze zorgplicht de gegevens van al onze klanten up-to-date moeten houden. Ook als zij altijd aan alle betaalafspraken hebben voldaan. Zo weten we zeker dat onze producten passen bij de actuele financiële situatie van onze klanten.
- Wat houdt de zorgplicht in?
We mogen en willen u alleen producten en diensten aanbieden die passen bij uw persoonlijke financiële situatie. Daarom controleren we of uw bestedingslimiet nog past bij uw huidige financiële situatie.
De wetten en regels die daarbij horen zijn sinds uw aanvraag strenger geworden voor financiële instellingen als ICS. We moeten u bijvoorbeeld beter leren kennen. Ook zijn we verplicht om de gegevens die we over u hebben actueel te houden, omdat persoonlijke omstandigheden veranderen.
Veiligheid
- Hoe weet ik zeker dat dit geen valse brief of e-mail is (phishing)?
In de e-mail en brieven die u van ons heeft ontvangen, staat een ICS-klantnummer. Dit nummer kunt u terugvinden als u inlogt op uw persoonlijke internetomgeving Mijn ICS. We hebben u gevraagd om zelf naar de website van ICS te gaan en in te loggen op Mijn ICS. In deze beveiligde omgeving kunt u uw gegevens bijwerken. Bel bij twijfel gerust met het telefoonnummer achterop uw creditcard.
- Zijn mijn gegevens wel veilig?
Absoluut. De verbinding met de ICS-website is beveiligd. Ook behandelen we uw gegevens strikt vertrouwelijk. We zijn een financiële instelling en we hebben ons te houden aan strikte regels voor het behandelen en bewaren van al uw gegevens.
Hoe werkt het?
- Wat hebben jullie precies van mij nodig?
We vragen u eerst om uw huidige financiële gegevens bij te werken. Dat doet u door in te loggen op uw persoonlijke internetomgeving Mijn ICS. Later vragen we u wellicht om extra gegevens, zoals een bewijs van uw inkomen en woonlasten te uploaden. Daarover ontvangt u apart bericht.
- Informatie bijwerken en bestanden uploaden: kan ik alles in één keer doen?
Momenteel niet. We bekijken handmatig of en van welke documenten we een digitale kopie nodig hebben. Op die manier vragen we u nooit meer dan noodzakelijk en beperken we het administratieve uitzoekwerk voor u tot een minimum. Het gevolg hiervan is wel dat het proces uit twee delen bestaat.
- Het verstrekken en uploaden van de gevraagde gegevens is nogal omslachtig
We begrijpen dat het aanleveren van gegevens en uploaden van documenten een ‘rompslomp’ kan zijn. Dat vinden we vervelend. Kunnen we u ermee helpen? Bel ons dan gerust.
Mogelijke uitkomsten
- Wat gebeurt er als mijn Card met Gespreid Betalen Faciliteit niet blijkt te passen bij mijn huidige financiële situatie?
Nadat u online uw gegevens heeft bijgewerkt en eventueel bewijsstukken heeft geüpload, maken we een nieuwe berekening van uw financiële draagkracht. Zodra we de berekening gemaakt hebben krijgt u van ons een brief. Er zijn drie mogelijke uitkomsten:
- Uw Card, de Gespreid Betalen Faciliteit en uw bestedingslimiet passen nog steeds bij uw financiële situatie.
In dat geval verandert er voor u niets. - Uw bestedingslimiet is te hoog, maar een lagere limiet past wel bij uw financiële situatie.
U behoudt uw Card met Gespreid Betalen Faciliteit, maar met een lagere bestedingsimiet. Is uw openstaande saldo hoger dan uw nieuwe bestedingslimiet? Dan ‘pauzeren’ we uw Card tijdelijk totdat uw openstaande saldo lager is dan uw nieuwe bestedingslimiet. U mag het openstaande saldo natuurlijk volgens de bestaande afspraken aflossen. - Uw bestedingslimiet is te hoog en we moeten uw creditcard beëindigen.
Soms komt het voor dat een bestedingslimiet veel hoger is dan bij iemands financiële situatie past. In dat geval mogen we u geen lagere bestedingslimiet aanbieden. We moeten uw Card dan wellicht beëindigen. In de brief die u van ons krijgt staat hoe dat in zijn werk gaat. U mag het openstaande saldo natuurlijk gewoon volgens de bestaande afspraken gespreid aflossen.
- Uw Card, de Gespreid Betalen Faciliteit en uw bestedingslimiet passen nog steeds bij uw financiële situatie.
- Mijn creditcard moet (tijdelijk) geblokkeerd worden, maar ik heb nog een openstaand saldo. Hoe werkt dat?
U kunt het openstaande saldo op uw creditcard gespreid blijven terugbetalen zoals u gewend bent, totdat het is afgelost. Kunt u het minimale maandbedrag niet betalen? Bel ons in dat geval. Het telefoonnummer staat in de e-mail of brief die u van ons heeft ontvangen. Samen bespreken we dan de mogelijkheden met u.
- Ik ben het niet eens met de uitkomst van de nieuwe berekening. Wat kan ik doen?
We berekenen uw financiële draagkracht met de gegevens die u heeft ingevuld. Heeft u daarin een foutje gemaakt? Of bent u van mening dat we een fout hebben gemaakt in de berekening? Bel ons in dat geval. Het telefoonnummer staat in de e-mail of brief die u van ons heeft ontvangen.