Beoordeling financiële situatie - zo werkt het
Past uw Gespreid Betalen Faciliteit nog bij uw situatie?
De Gespreid Betalen Faciliteit is een doorlopend krediet. Voor dit product hebben we een algemene zorgplicht. Onderdeel van die zorgplicht is dat we controleren of u niet meer geld leent dan bij uw financiële situatie past. Dat doen we niet alleen wanneer we uw aanvraag ontvangen, maar ook als u het product al langer heeft. Uw financiële situatie kan namelijk veranderd zijn. Of het bedrag dat u elke maand kwijt bent aan boodschappen en vaste kosten zoals uw energierekening, huur of hypotheek. Daarom beoordelen we nu opnieuw of uw product bij u past.
Lees ook wat de Consumentenbond van de beoordeling vindt.
Video: de beoordeling in 5 stappen
Stap 1: E-mail "Werk uw gegevens bij"
Binnen een week nadat u een brief van ons heeft ontvangen, krijgt u een e-mail waarin we u vragen uw gegevens bij te werken. Dit kost u ongeveer 10 minuten:
- Ga naar uw persoonlijke beveiligde omgeving
- Klik op Mijn taken
Op de computer vindt u ‘Mijn taken’ in de rechtermenubalk. Op de tablet staat ‘Mijn taken’ onder het nog te besteden bedrag. - Klik op Aan de slag
- Er opent een nieuwe pagina. Werk hierop uw gegevens bij.
- Klik op Akkoord en verzenden
Stap 2: We maken een eerste berekening
Blijkt uit de eerste berekening al dat uw product niet meer bij u past? Helaas blokkeren we dan uw creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit. Als we dat doen, ontvangt u daarover een brief. Is de uitkomst van de eerste berekening positief? Dan gaan we door naar stap 3.
Stap 3: E-mail "Upload uw documenten"
Enkele dagen nadat u klaar bent met stap 1, vragen wij u in een e-mail om documenten te uploaden in uw persoonlijke beveiligde omgeving. Denk aan een salarisstrook en een bankafschrift waarop staat hoeveel huur of hypotheek u betaalt.
Stap 4: We beoordelen uw documenten
Soms blijkt dat we bij deze stap nog extra documenten nodig hebben. Als dat zo is, ontvangt u hierover weer een e-mail. Houd dus nog steeds uw mailbox in de gaten.
Stap 5: U ontvangt een brief met de uitkomst
Binnen drie weken nadat u de documenten heeft geüpload, ontvangt u een brief met daarin één van de volgende uitkomsten:
- U houdt uw creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit met de limiet die u nu heeft
- U houdt uw creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit, maar met een lagere limiet
- U houdt uw creditcard met een limiet van € 500, maar zonder Gespreid Betalen Faciliteit
- U kunt uw creditcard niet houden, ook niet zonder Gespreid Betalen Faciliteit
Antwoord op uw vragen
Waarom deze beoordeling?
- Waarom hebben jullie opnieuw gegevens van mij nodig?
Voor de beoordeling kijken we naar uw financiële situatie op dit moment. Gegevens die we in het verleden van u hebben ontvangen, zijn nu niet meer geldig. We vragen altijd om gegevens die niet ouder zijn dan 3 maanden.
- Ik ben al jaren klant en heb altijd op tijd betaald. Is deze beoordeling dan wel nodig?
Ja, ook dan is de beoordeling nodig. Dat u altijd op tijd betaalt en al lang klant bij ons bent, maakt hiervoor niet uit. Om te beoordelen of uw product nog bij u past, kijken we naar andere gegevens over uw situatie. Zoals uw inkomen en vaste kosten.
- Waarom heeft ICS een algemene zorgplicht?
ICS is een financieel dienstverlener. In de Wet op het financieel toezicht (Wft) staat dat financieel dienstverleners een algemene zorgplicht hebben. Deze zorgplicht is bedoeld om financiële problemen bij consumenten te voorkomen.
- Wat is de zorgplicht?
Alle banken en financieel dienstverleners hebben voor hun klanten een zorgplicht. Dat geldt dus ook voor ons.
De zorgplicht is bedoeld om financiële problemen bij consumenten te voorkomen. Hoe werkt dat? We controleren of uw product nog bij uw financiële situatie past. Dat is een belangrijk onderdeel van onze zorgplicht. We doen die controle natuurlijk aan het begin. Maar dat is niet genoeg. Want uw situatie kan veranderen. Bijvoorbeeld als u verhuist of een nieuwe baan krijgt. Of omdat het bedrag dat u elke maand kwijt bent aan boodschappen en vaste kosten verandert. Daarom vragen we u in de tussentijd ook om uw gegevens bij te werken.
- Wat gebeurt er als ik niet meewerk aan de beoordeling?
Dan moeten we helaas uw creditcard en Gespreid Betalen Faciliteit opzeggen.
Veiligheid
- Hoe weet ik zeker dat dit geen valse brief of e-mail is (phishing)?
U kunt dit zelf controleren. Als de e-mail of brief echt van ons komt, staat er een taak voor u klaar bij ‘Mijn taken’ in Mijn ICS, uw persoonlijke beveiligde omgeving. Op de computer vindt u ‘Mijn taken’ in de rechtermenubalk. Op de tablet staat ‘Mijn taken’ onder het nog te besteden bedrag. Twijfelt u toch? Neem dan contact met ons op.
- Zijn mijn gegevens veilig?
Ja, uw persoonlijke beveiligde omgeving voldoet aan de hoogste eisen voor gegevensbeveiliging. En de gegevens die u aan ons doorgeeft, behandelen en bewaren we zorgvuldig. Meer informatie hierover vindt u in ons Privacy Statement.
Hoe werkt het?
- Hoe berekenen jullie of mijn product past bij mijn financiële situatie?
1) We berekenen welk bedrag u elke maand overhoudt nadat u de vaste kosten heeft betaalt
We trekken uw vaste kosten af van uw inkomen. En heeft u een lening op uw naam staan bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel? Dan houden we natuurlijk ook rekening met het bedrag dat u elke maand voor die lening betaalt.2) We bepalen of dit bedrag genoeg is om uw openstaande saldo te betalen
We kijken daarbij naar de bestedingslimiet die u bij ons heeft. We gebruiken de ‘adviesnorm levensonderhoud’ van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Dit is een wettelijk onderdeel van onze berekening. Dat betekent dat we ons aan deze adviesnorm moeten houden. We mogen en kunnen deze niet aanpassen.De NVB stelt de adviesnorm elk jaar vast na advies van het Nibud. Het Nibud is een onafhankelijk kennis- en adviescentrum op het gebied van huishoudfinanciën.
Goed om te weten
We zien bij BKR alleen dat u een lening heeft. We kunnen en mogen niet zien waar u die lening precies heeft. Wilt u hier zelf meer over weten? Doe dan zelf een BKR-toets via de website van het BKR. Of neem contact op met BKR. Blijkt bij het BKR dat u een betalingsachterstand heeft? Dan moeten we uw creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit helaas direct opzeggen. Als dat zo is, ontvangt u daarover een brief.
- Welke gegevens hebben jullie van mij nodig?
We vragen u om informatie en documenten over uw inkomen en vaste maandelijkse kosten, zoals huur of hypotheek. In uw persoonlijke beveiligde omgeving ziet u precies wat we van u nodig hebben. Goed om te weten: uw vermogen telt voor de beoordeling niet mee, maar overig inkomen wel. Zoals inkomsten uit de verhuur van een woning, AOW of pensioen.
- Kan ik ook in één keer mijn gegevens bijwerken en documenten uploaden?
Nee, helaas kan dat niet. Welke documenten we nodig hebben, hangt af van de gegevens die u bij stap 1 doorgeeft. Daarom is het uploaden van documenten een aparte stap. Zo zorgen we dat u alleen documenten uploadt die we echt nodig hebben.
De uitkomst
- Wat als mijn creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit niet past bij mijn financiële situatie?
Dan moeten we uw product helaas opzeggen. Soms kunt u wel uw creditcard houden, maar zonder Gespreid Betalen Faciliteit. En soms hoeven we alleen de limiet van uw Gespreid Betalen Faciliteit te verlagen. Over de uitkomst ontvangt u een brief. Er zijn vier uitkomsten mogelijk:
- U houdt uw creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit met de limiet die u nu heeft
- U houdt uw creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit, maar met een lagere limiet
- U houdt uw creditcard met een limiet van € 500, maar zonder Gespreid Betalen Faciliteit
- U kunt uw creditcard niet houden, ook niet zonder Gespreid Betalen Faciliteit
- Mijn creditcard wordt geblokkeerd, maar ik heb nog een openstaand saldo. Hoe werkt dat?
U kunt het openstaande saldo op uw creditcard gespreid blijven terugbetalen zoals u gewend bent, totdat het is afgelost. Kunt u het minimale maandbedrag niet betalen? Neem dan contact met ons op. Samen bespreken we dan de mogelijkheden met u.
- Ik ben het niet eens met de uitkomst van de beoordeling. Wat kan ik doen?
Voor een creditcard en Gespreid Betalen Faciliteit gelden strenge eisen. We kunnen ons voorstellen dat u teleurgesteld bent als u uw product niet kunt houden, of als uw limiet omlaag gaat. Weet u zeker dat de uitkomst van onze beoordeling niet kan kloppen? Of wilt u nog informatie aan ons doorgeven die u eerder niet met ons heeft gedeeld? Neem dan contact met ons op.
Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?
Bel ons op 020 – 6 600 179 op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 uur. Houd er rekening mee dat we via de telefoon alleen informatie mogen geven aan de Hoofd Card-houder.