Online identificeren voor bestaande klanten: zo werkt het

Heeft u een creditcard van ICS? En heeft u een brief ontvangen waarin we u vragen zich te identificeren? Klik dan op de knop hieronder om de online identificatie via uw smartphone te starten. De identificatie werkt niet op een laptop of computer. Houd uw identiteitsbewijs en persoonlijke validatiecode bij de hand. U vindt deze in de brief die u heeft ontvangen. 

 

Start online identificatie >  

Let op: u kunt alleen starten met online identificatie als u een brief van ICS heeft ontvangen.

 

Twijfelt u of de brief of e-mail die u heeft ontvangen wel echt van ons komt? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bereiken op het telefoonnummer dat achter op uw Card staat. Of bel met onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401. 

Video: zo werkt online identificeren voor bestaande klanten

 

 

Bekijk de veelgestelde vragen

Waarom moet ik mij identificeren? Dat heb ik toch al eens gedaan?

De Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft) verplicht ons om de identiteit van onze klanten te kennen en controleren. Dat helpt ons om degenen die het financiële systeem niet op de daarvoor bedoelde manier gebruiken, ‘boven water’ te krijgen. Zo gaan we misdaad tegen en zorgen we samen voor een veiligere maatschappij. Meer informatie over de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft).

Waarom kan ik mij alleen met een smartphone of tablet identificeren?

Wij vragen u een foto te maken van uw identiteitsbewijs en van uzelf. De kwaliteit van de foto’s is daarbij van groot belang. De camera’s van de meeste computers en laptops zijn daarvoor niet geschikt. Ook is het niet mogelijk om een foto van uw identiteitsbewijs of pasfoto die u al op uw computer is opgeslagen, te gebruiken.

Waarom moet ik ook een foto van mijzelf maken? Er staat toch al een foto op het identiteitsbewijs?
  • Met de foto van uzelf kunnen we controleren of u echt degene bent die op het identiteitsbewijs staat.
  • We vragen u om te glimlachen tijdens het maken van de foto. Dit moet zodat we weten dat de foto ‘live’ is gemaakt en we dus weten dat u het echt bent. Als we u niet zouden vragen om te glimlachen, zou er een foto van een foto gemaakt kunnen worden.
Wat gebeurt er als ik niets doe?

Dan kan het hierdoor helaas gebeuren dat wij uw Card(s) moeten blokkeren. Dit kan nodig zijn, omdat we moeten voldoen aan de wetgeving. Natuurlijk helpen wij u graag om een blokkade te voorkomen. Heeft u hulp nodig? Bel met onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401.

 

Wie moet zich identificeren?

Alle klanten van ICS moeten zich identificeren. Dat geldt ook voor klanten die een creditcard hebben via een bedrijf voor wie ICS creditcards uitgeeft, zoals ABN AMRO, ANWB of Bijenkorf.

Alle Card-houders en kredietnemers moeten zich identificeren: de Hoofd Cardhouder, Extra Cardhouders en medekredietnemers.

 

Over het identificatieproces

Met welk identiteitsbewijs kan ik mijzelf identificeren?

U kunt zich identificeren met de volgende identiteitsbewijzen:

  • geldig Nederlands rijbewijs
  • geldige Europese identiteitskaart
  • geldig paspoort (hoeft geen Nederlands paspoort te zijn)

Voor alle identiteitsbewijzen is het van belang dat ze geldig moeten zijn op de dag van identificatie. Langer is niet nodig.

Hoe werkt online identificeren?
  • Ga met uw smartphone of tablet naar icscards.nl/id en klik op Start online identificatie. Of ga in Mijn ICS naar ‘Mijn Taken’ en start de online identificatie.
    Let op: online identificatie kan niet op een laptop of computer.
  • Log in met uw persoonlijke validatiecode en uw geboortedatum.
    U vindt de validatiecode in de brief die u van ons heeft ontvangen.
  • Volg de uitleg op uw scherm: maak een foto van uw identiteitsbewijs.  
  • Volg de uitleg op uw scherm: maak een foto van uzelf.
  • Controleer uw gegevens en klik op Opslaan en versturen.
Hoe wordt de foto gemaakt?

Identiteitsbewijs:

  • Gebruik de camera aan de achterkant van uw smartphone of tablet.
  • Richt de camera op uw identiteitsbewijs en zorg dat deze binnen het kader valt.
  • Zodra het identiteitsbewijs binnen het kader valt, wordt de foto automatisch gemaakt. Een rood kader betekent dat het niet lukt om een goede foto te nemen. Volg dan de uitleg op het scherm totdat u het groene kader ziet. Bij een groen kader is de foto gemaakt.
  • Identificeert u zich met uw Europese identiteitskaart of uw Nederlandse rijbewijs? Maak dan een foto van de voor- en achterkant.
  • Identificeert u zich met uw paspoort? Maak dan een foto van de pagina waarop uw foto staat.
  • Zorg ervoor dat u een foto maakt van een origineel identiteitsbewijs. Een foto van een kopie van het identiteitsbewijs wordt niet goedgekeurd. 

Foto van uzelf:

  • Gebruik de camera op de voorkant van uw smartphone of tablet.
  • Richt de camera op uw gezicht en zorg dat uw gezicht binnen het kader valt.
  • Zodra uw gezicht binnen het kader valt en u glimlacht, zal de foto automatisch worden gemaakt. Wij vergelijken deze foto met de pasfoto op uw identiteitsbewijs.
  • Een foto van foto wordt niet geaccepteerd. 
Tips voor het maken van een goede foto
  • Maak de foto recht boven uw identiteitsbewijs.
  • Zorg voor een neutrale, liefst donkere achtergrond.
  • Let op lichtinval, zorg dat er géén spiegeling in de foto te zien is.
  • Let erop dat uw identiteitsbewijs goed te zien is, en uw hand niet een deel ervan bedekt.
Waarom moet ik glimlachen tijdens het maken van een foto van mijzelf?
  • We vragen u om te glimlachen tijdens het maken van de foto. Dit moet zodat we weten dat de foto ‘live’ is gemaakt en we dus weten dat u het echt bent. Als we u niet zouden vragen om te glimlachen, zou er een foto van een foto gemaakt kunnen worden.
  • Met de foto van uzelf kunnen we controleren of u echt degene bent die op het identiteitsbewijs staat.
Welk besturingssysteem moet mijn smartphone of tablet hebben?

De online identificatie werkt met volgende besturingssystemen en browsers:

  • Safari/iOS *11.2+
  • Chrome voor Android 67.0+
  • Samsung Internet Browser 7.2 - 8.2 / 9.2+
  • Firefox voor Android 63+

Heeft u geen smartphone of tablet of heeft u een ander besturingssysteem? Dan kunt u mogelijk een telefoon van een familielid, vriend of collega lenen.

Is dit niet mogelijk? Bel dan alstublieft met onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401

Wat als het identificatieproces vastloopt?

Verwijder dan uw browsergeschiedenis en probeer het opnieuw. U kunt ook gebruikmaken van de chatfunctie tijdens de online identificatie. Of bel met onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401.

Ik heb geen brief of e-mail ontvangen over identificatie? Hoe kan dat?

De reden hiervoor is dat we niet al onze klanten tegelijk kunnen vragen om zich te identificeren. Dit gebeurt verspreid over twee jaar. Niet al onze klanten ontvangen tegelijkertijd een uitnodiging om zich online te identificeren en gegevens te controleren. Heeft u nog niets ontvangen? Dan hoeft u nog niets te doen. U ontvangt de brief op een later momentnog . Die ontvangt u op uw woon- of correspondentieadres. Ook sturen wij u enkele herinneringen via per e-mail en sms.

Let op: soms komt de e-mail terecht in uw spambox. Check daarom voor de zekerheid uw spambox als u niets heeft ontvangen.

Over veiligheid

Hoe weet ik dat het geen fraude of 'phishing' is?

U herkent valse e-mails als volgt:

  • De e-mail is meestal niet persoonlijk, er staat 'beste klant' of 'geachte heer/mevrouw'
  • In de e-mail wordt gevraagd om snel actie te ondernemen
  • Reageert u niet direct op de e-mail, dan wordt uw creditcard geblokkeerd
  • Ook staat er een link in de e-mail, waarmee u naar een valse website gaat
  • Uw mailprovider of spamfilter geeft meestal wel al aan dat de e-mail spam is
Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Op icscards.nl/privacy-statement vindt u hierover meer informatie. 

Neem contact met ons op

  • Telefonisch

    Het telefoonnummer vindt u op de contactpagina. Bereikbaar 24/7.

  • Contactformulier

    Stuur een e-mail via het contactformulier in Mijn ICS.

  • Postadres

    Postbus 23225, 1100 DS Diemen