ICS maakt gebruik van cookies.
ICS gebruikt cookies. Deze cookies worden gebruikt om de website te analyseren, te verbeteren en om advertenties voor u relevant te houden. U geeft aan, door gebruik te blijven maken van deze website of door hiernaast op ‘Accepteren’ te klikken, akkoord te zijn met het gebruik van cookies op de websites van ICS. Meer weten over deze cookies, klik hiernaast op ‘Meer informatie’. Wilt u niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op ‘Cookie instellingen aanpassen’.

Veiligheid: internetcriminaliteit - phishing

Phishing is een vorm van (internet)fraude. Criminelen vissen op verschillende manieren, bijvoorbeeld via e-mail of telefoon, naar uw persoonlijke gegevens. Met deze informatie kan later fraude worden gepleegd.

ICS doet er alles aan om uw Card-zaken zo veilig mogelijk te maken. Maar het is belangrijk dat u zelf ook weet wat u kunt doen tegen (internet)fraude. Hoe herkent u phishing, en wat kunt u er tegen doen?

Phishing voorkomen

Phishing begint altijd via een valse e-mail, sms of telefonisch contact. Om te voorkomen dat u slachtoffer wordt, is het daarom van belang dat criminelen niet in het bezit komen van persoonlijke informatie zoals uw telefoonnummer of uw e-mailadres. Is dit niet bekend? Dan kunnen ze ook geen contact met u opnemen.

  • Zet uw e-mailadres nooit (openbaar) op internet. Gebruik uw openbaar bekende e-mailadressen nooit voor uw bank- of creditcardzaken.
  • Reageer niet op kettingmails en stuur deze ook nooit door, hoe zielig het verhaal ook is wat in de mail staat. Ook beloftes van prijzen voor het doorsturen van e-mails zijn veelal nep. Trap er niet in, want het is criminelen te doen om uw e-mailadres.
  • Wanneer u een mail stuurt naar veel verschillende personen, bescherm dan e-mailadressen van anderen door gebruik van het BCC-vak. Hierdoor kunnen anderen niet zien aan wie de mail nog meer is gestuurd.
  • Maak gebruik van verschillende e-mailadressen: één voor uw bankzaken en een ander e-mailadres voor bestellingen of het inschrijven voor nieuwsbrieven. Krijgt u dan een e-mail op een ander mailadres dan wat u specifiek heeft opgegeven voor uw bankzaken, dan weet u zeker dat het phishing is.

Phishing via e-mail of sms herkennen

Een poging tot phishing via e-mail of sms kunt u vaak herkennen aan één of meerdere eigenschappen:

  • Slordig taalgebruik in de e-mail of sms.
  • Het bericht is niet aan u persoonlijk gericht. 
  • In het bericht wordt u gevraagd iets met spoed te doen.
  • In het bericht wordt u gevraagd een update van uw gegevens te doen.
  • Er wordt gedreigd dat uw Card gesloten wordt (of met andere gevolgen) als u niet direct reageert.
  • Er wordt gevraagd naar uw Card-nummer samen met de CVC/CVV-code en/of uw Verified by Visa wachtwoord/MasterCard SecureCode of e-Code.
  • Er wordt gevraagd naar uw pincode. 
  • Er wordt gevraagd naar uw inloggegevens voor Mijn ICS. 
  • U wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens of uw gegevens via een link op een website in te voeren.
  • Uw mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van 'spam' gegeven.
  • Uw  virusscanner geeft aan dat er een virus in de e-mail is gevonden.
  • De link in de e-mail verwijst naar een pagina die zeer opvallend niet van ICS is.
  • De e-mail is afkomstig van een e-mailadres dat overduidelijk niets met ICS te maken heeft.
  • ICS mailt alleen vanaf maildomeinen eindigend op icscards.nl of internationalcardservices.nl. Komt een e-mail van een ander domein, dan is de e-mail niet afkomstig van ICS!

Bekijk recente voorbeelden van valse e-mails, zodat u valse e-mails goed leert herkennen.

Phishing via de telefoon herkennen

Net als bij een phishing e-mail wordt er bij telefonische phishing (vaak met een smoes) gevraagd om vertrouwelijke gegevens. Bijvoorbeeld:

  • Er wordt gevraagd naar uw pincode
  • Er wordt gevraagd naar uw e-Code
  • Er wordt gevraagd naar uw wachtwoord
  • Er wordt gevraagd naar uw inloggegevens voor Mijn ICS
  • Er wordt gevraagd naar uw creditcardgegevens voor Mijn ICS
  • Er wordt gevraagd naar uw Card-nummer, al dan niet samen met de CVC/CVV-code
  • Er wordt toegang gevraagd tot uw PC in verband met zogenaamde problemen of virussen. Bijvoorbeeld door iemand die zich voordoet als medewerker van Microsoft of een anti-virusbedrijf.

ICS zal u nooit vragen om deze gegevens!

Opsturen van uw creditcard: bankpassen fraude

Fraudeurs kunnen u in een phishing e-mail, telefonisch of per sms vragen om uw creditcard op te sturen. Hierbij kan ook worden gevraagd uw pincode door te geven. Wij noemen dit bankpassen fraude.

Hierbij wordt er in de valse e-mail aangegeven dat er een nieuwe bankpas klaar ligt voor de klant. Ook wordt in de valse e-mail gevraagd om de pincode. Vervolgens wordt er aangegeven dat de oude bankpas opgestuurd dient te worden naar een adres ergens in Nederland. Deze combinatie van acties kan leiden tot frauduleuze transacties waarbij de pincode en de creditcard wordt gebruikt.

Ga nooit in op deze valse e-mails!

ICS kan om administratieve redenen vragen om uw creditcard op te sturen. Knip dan altijd de creditcard in stukjes, zodat de magneetstrip en de EMV-Chip kapot zijn. Stuur de creditcard alleen naar een bekend adres van ICS (Postbus 23225, 1100 DS Diemen). Als u twijfelt, neem dan eerst telefonisch contact op met ICS.

Phishing, ga er nooit op in!

Meld phishing aan ons
Heeft u het vermoeden dat u een vals bericht heeft ontvangen? Stuur deze valse e-mail (bij voorkeur als bijlage!) door naar valse-email@icscards.nl en verwijder het bericht vervolgens direct. U ontvangt van ons een ontvangstbevestiging vanaf dit e-mailadres zodra uw e-mail ontvangen is.

Telefonische phishing kunt u melden via de ICS Servicedesk. Het telefoonnummer vindt u op de achterzijde van de Card of via Contact onderaan deze pagina.

Uw gegevens zijn privé
Vul nooit uw creditcardgegevens in naar aanleiding van een verzoek per e-mail of telefoon. Wees verder altijd alert op het verstrekken van andere gegevens zoals het volledige creditcardnummer, de vervaldatum, geboortedatum, telefoonnummer(s) en e-mailadres(sen). Houd daarbij in gedachte dat u de regie heeft over uw eigen gegevens. Het initiatief voor het verstrekken van deze gegevens ligt bij u. Verzoeken van derden om deze gegevens zijn daarom verdacht.

Bent u op een verdachte website terechtgekomen?

  • Vul geen gegevens in, als die gevraagd worden.
  • Sluit het scherm door op het kruisje rechtsboven in het scherm te klikken of sluit de gehele internetbrowser.

Heeft u gereageerd op phishing?

Het kan zijn dat u onverhoopt toch uw gegevens zoals uw gebruikersnaam en wachtwoord of uw creditcardgegevens heeft doorgegeven, bijvoorbeeld per telefoon of naar aanleiding van een phishing e-mail.

In dat geval is het van het grootste belang dat u contact opneemt met ICS. Wij maken een inschatting van de ernst van de situatie en helpen u de nodige stappen te ondernemen. Het kan zijn dat uw Card moet worden vervangen of de toegang tot Mijn ICS moet worden gereset.

Meer over dit onderwerp

Internetcriminaliteit - malware

Internetcriminaliteit - identiteitsfraude

Terug naar ICS en veiligheid