Voorkom aankopen bij onbetrouwbare webshops

2 mei 2018

Heeft u online aankopen gedaan met uw creditcard en twijfelt u over de echtheid van de webwinkel? Dan kan er mogelijk fraude gepleegd worden met uw Card. ICS doet er alles aan om dit te voorkomen. Graag leggen wij uit wat wij doen om fraude te voorkomen en net zo belangrijk: wat u kunt doen om fraude tegen te gaan.

Geblokkeerde webwinkels & websites

Om de veiligheid van uw Card te waarborgen, kunt u op bepaalde onbetrouwbare websites niet met uw creditcard betalen. Deze onbetrouwbare webwinkels sturen u bijvoorbeeld imitatie merkkleding uit China. Of u ontvangt de bestelling helemaal niet. Door de betaling (met uw creditcard) op deze onbetrouwbare websites te blokkeren, voorkomen we dat u imitatieproducten koopt.

Gestolen creditcardgegevens

Een andere manier waarmee fraude gepleegd kan worden is door het misbruiken van uw creditcardgegevens. Vermoeden wij dat dit het geval is, dan informeren wij u en vervangen wij uw Card. Dit om te voorkomen dat er frauduleuze betalingen met uw Card worden gedaan.
 
Koopt u iets online? Let dan op het volgende:

 

  • De prijzen zijn te mooi om waar te zijn

Valse webshops herkent u aan lage prijzen. U ziet bijvoorbeeld schoenen die veel goedkoper zijn geprijsd, dan in de winkel of op de website van het merk zelf. Is een aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is dat meestal ook zo.

  • De website is niet beveiligd

Voor u iets op de website doet, controleer of er een veiligheidsslotje voor de adresbalk staat en de URL begint met https://. Staan deze er? Dan is de website beveiligd en worden de creditcardgegevens versleuteld. Wanneer dit niet het geval is, bent u mogelijk op een valse webshop beland.

  • De website heeft een vreemde naam

Kijk altijd goed naar de URL van een webwinkel. Fraudeurs gebruiken vaak URL's die woorden bevatten die niets met het product te maken hebben. Denk aan een URL waarin het woord 'huisdieren' staat, terwijl de winkel sportschoenen verkoopt.

  • De klantenservice en contactgegevens zijn niet aanwezig

Bij valse webshops kunt u moeilijk bedrijfsgegevens of telefoonnummers achterhalen. U kunt meestal alleen contact opnemen via een contactformulier. Hierdoor lijkt de webwinkel toch echt.

  • De website bevat slechte vertalingen

Op informatieve pagina’s, denk aan de pagina met privacy statement of over het verzenden en retourneren, is duidelijk gebruik gemaakt van Google Translate. Dit is te zien aan slecht vertaalde woorden en zinnen.

Het programma Opgelicht?! besteedt veel aandacht aan deze frauduleuze praktijken. Je vindt er meer informatie over creditcardfraude.

 

Nieuwsarchief: