Zo herkent u valse e-mails of phishing

Is dit bericht echt van ICS?

Hét kenmerk waaraan u valse berichten kunt herkennen, is de vraag om uw persoonlijke gegevens. Criminelen proberen aan uw gegevens te komen via nepmails, nep-sms of nep-telefoontjes.
Wij vragen u nooit om uw persoonlijke gegevens per e-mail of telefoon. Dit doen wij alleen binnen de streng beveiligde omgeving van Creditcard Online en de ICS App voor ABN AMRO Card-houders.

Persoonlijke gegevens zijn:

  • Uw pincode of de e-Code van uw ICS App voor ABN AMRO Card-houders
  • Uw inloggegevens voor Creditcard Online
  • Uw creditcardgegevens: Card-nummer, en/of uw CVC/CVV-code
  • Toegang tot uw computer in verband met zogenaamde problemen of virussen. Bijvoorbeeld door iemand die zich voordoet als medewerker van Microsoft of een anti-virusbedrijf.

Valse e-mails en sms herkennen

Twijfelt u of een e-mail of sms van ICS komt? Dit zijn kenmerken die u veel ziet in valse berichten:

  • Slordig taalgebruik in de e-mail of sms.
  • Het bericht is niet aan u persoonlijk gericht.
  • In het bericht wordt u gevraagd iets met spoed te doen.
  • In het bericht wordt u gevraagd uw gegevens bij te werken.
  • Er wordt gedreigd dat uw Card geblokkeerd wordt als u niet direct reageert.
  • Er wordt gevraagd naar uw Card-nummer samen met de CVC/CVV-code en/of uw Verified by Visa wachtwoord, uw Mastercard SecureCode of de e-Code van de ICS App voor ABN AMRO Card-houders.
  • Er wordt gevraagd naar uw pincode.
  • Er wordt gevraagd naar uw inloggegevens voor Creditcard Online .
  • U wordt gevraagd persoonlijke gegevens op te sturen of op een website in te voeren.
  • Uw mailprovider of spamfilter geeft aan dat het bericht 'spam' is.
  • Uw virusscanner geeft aan dat er een virus is gevonden in de e-mail.
  • De mail linkt naar een webadres dat niet lijkt op icscards.nl of internationalcardservices.nl.
  • In het e-mailadres zit niet de domeinnaam icscards.nl of internationalcardservices.nl.