Iemand belt 'namens ICS' of de ‘Bank’
Zo werkt het
Oplichters kunnen bellen omdat je gegevens op enige manier bekend zijn geworden. Dankzij deze gegevens kunnen de oplichters erg overtuigend zijn. Ze doen alsof ze je goed kennen en veel van je weten. Ze kunnen bijvoorbeeld aangeven dat er fraude met de creditcard is geconstateerd en dat je creditcard daarom geblokkeerd moet worden. Zo proberen ze jouw vertrouwen te winnen en je ertoe te brengen een betaalopdracht goed te keuren of om de veiligheidscode voor de ICS App door te geven. Hiermee kunnen de fraudeurs geld overboeken van een creditcardrekening of een transactie bij een Webshop laten goedkeuren. Ook kunnen ze aangeven dat ze jouw creditcard of bankpas bij je thuis komen ophalen.
Het telefoonnummer waar de oplichters mee bellen kan overeenkomen met het nummer van een afdeling van ICS of van een bank. Deze truc heet ‘spoofing’. Vertrouw je het niet? Bel dan zelf met ICS. Het nummer staat achterop de creditcard.
Belangrijk om te weten
- Wij vragen u nooit om een betaalopdracht goed te keuren.
- Wij vragen u nooit om uw creditcardnummer, veiligheidscode of pincode.
- Wij (of medewerkers van uw bank) komen uw Card nooit bij u thuis ophalen.
Gebeurt dit toch? Verbreek de verbinding en meld het aan ons. Het telefoonnummer staat achterop uw Card.
Fraude voorkomen
Wij nemen maatregelen en we doen ons uiterste best om fraude te voorkomen. U kunt hier ook aan bijdragen door deze 5 veiligheidsregels te volgen.
5 tips om oplichting te voorkomen
- Houd uw beveiligingscodes altijd geheim
- Zorg ervoor dat uw creditcard nooit door een ander gebruikt wordt
- Beveilig de apparatuur die u gebruikt voor uw ICS (bank)zaken
- Controleer regelmatig uw creditcardrekening
- Meld incidenten direct aan ICS