Online identificeren voor bestaande klanten
Heeft u een creditcard van ICS? En heeft u een brief ontvangen waarin we u vragen zich te identificeren? Download dan de app 'ICS Identificeren' op uw smartphone of tablet. Of klik op de knop hieronder om de online identificatie te starten.
De identificatie werkt niet op een laptop of computer. Houd uw identiteitsbewijs en persoonlijke validatiecode bij de hand. U vindt deze in de brief die u heeft ontvangen.
Zakelijke klant? Ga naar online identificeren voor ICS Business
Let op: u kunt alleen starten met online identificatie als u een brief van ICS heeft ontvangen.
Geen phishing?
Twijfelt u of de brief of e-mail die u heeft ontvangen wel echt van ons komt? Neem dan contact met ons op.
???identificeren.punten???
Video: zo werkt online identificeren voor bestaande klanten
Bekijk de veelgestelde vragen
- Waarvoor gebruiken jullie de foto van mijn identiteitsbewijs?
We gebruiken de foto van uw identiteitsbewijs voor de identificatie en de controle van uw gegevens. Via de foto controleren we of uw identiteitsbewijs echt is, en of het echt van u is. We bewaren de foto daarna als bewijs van uw identificatie. We gaan zorgvuldig om met de foto’s die u maakt bij de online identificatie, en met de andere gegevens die u met ons deelt. Meer hierover leest u in ons Privacy Statement.
Goed om te weten: de foto die u van het identiteitsbewijs maakt, en wij bewaren, krijgt een watermerk. Zodat het document echt alleen gebruikt kan worden voor uw online identificatie bij ICS. Het watermerk ziet er zo uit:
- Waarom hebben we uw BSN nodig?
De Algemene wet inzake rijksbelastingen verplicht ons om informatie over het saldo van Hoofd Card-houders door te geven aan de Belastingdienst. Daarbij moeten wij uw BSN gebruiken. Uw BSN hebben we daarnaast nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank. Op Burgerservicenummer (BSN) | Autoriteit Persoonsgegevens vindt u meer informatie.
- Mag ik mijn BSN afschermen?
Op basis van de wet Wwft bent u niet verplicht om uw Burgerservicenummer (BSN) aan ons door te geven. U kunt als u dat wilt uw BSN afschermen tijdens de online identificatie. Gebruik in dat geval uw rijbewijs als identiteitsbewijs voor online identificatie en plak een dun strookje papier, of iets vergelijkbaars, over het BSN. Zorg ervoor dat de rest van het identiteitsbewijs wel goed zichtbaar is.
Als u een paspoort of identiteitskaart gebruikt, kunt u het BSN niet afschermen tijdens de online identificatie. Dit komt doordat het BSN bij deze identiteitsbewijzen onderdeel is van een langere code die we nodig hebben om te controleren of het identiteitsbewijs echt is. Bij een rijbewijs is dit niet het geval en kan de echtheidscontrole plaatsvinden met afgeschermd BSN.
Verder wijzen we u graag op een aantal redenen om uw BSN wel zichtbaar te laten tijdens de online identificatie:
- De Algemene wet inzake rijksbelastingen verplicht ons om voor Hoofd Card-houders informatie over saldo door te geven aan de Belastingdienst. Daarbij zijn wij verplicht om het BSN te gebruiken.
- Het BSN is nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank.
- ICS is als bank verplicht om een kopie van uw volledige identiteitsbewijs op te slaan. Op de site van Rijksoverheid vindt u hierover meer informatie. Als u tijdens de online identificatie uw BSN afschermt, en we hebben nog geen volledige kopie van uw identiteitsbewijs, kunnen wij u hier op een later moment alsnog om vragen.
Op Burgerservicenummer (BSN) | Autoriteit Persoonsgegevens vindt u meer informatie.
- Waarom moet ik mij identificeren?
De Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft) verplicht ons om van al onze klanten de identiteit te kennen en controleren. Dat helpt ons om degenen die het financiële systeem niet op de daarvoor bedoelde manier gebruiken, ‘boven water’ te krijgen. Zo gaan we misdaad tegen en zorgen we samen voor een veiligere maatschappij.
Daarom vragen wij u om u te identificeren op het moment dat u klant bij ons wordt. In het verleden gebeurde dit vaak door 1 cent over te maken vanaf een betaalrekening waarvoor u zich al had geïdentificeerd. Toen vonden toezichthouders deze manier van identificeren nog veilig, maar nu niet meer. Daarom vragen wij nu al onze klanten om zich opnieuw te identificeren. Deze keer op een manier die past bij deze tijd en de veiligheid die wij als ICS aan onze klanten willen bieden.- Lees meer over de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft).
- Ik heb mij al eens geidentificeerd. Waarom moet dit nu nog eens?
Toen u klant bij ons werd, hebben wij u gevraagd om u te identificeren. In het verleden gebeurde dit vaak door 1 cent over te maken vanaf een betaalrekening waarvoor u zich al had geïdentificeerd. Toezichthouders vonden deze manier van identificeren toen nog veilig, maar nu niet meer. Daarom vragen wij nu al onze klanten om zich opnieuw te identificeren. Deze keer op een manier die past bij deze tijd en de veiligheid die wij als ICS aan onze klanten willen bieden.
Bovendien vragen wij u nu niet alleen om uw identificatie. We vragen u aan het einde van de online identificatie ook om de gegevens die bij ons bekend zijn te controleren en aan te vullen als dat nodig is. Door deze actie grondig uit te voeren, kunnen wij al onze gegevens bijwerken en op een uniforme wijze vastleggen. Samen met u zorgen we zo voor een veiligere maatschappij.
- Waarom kan ik mij alleen met een smartphone of tablet identificeren?
Wij vragen u een foto te maken van uw identiteitsbewijs en van uzelf. De kwaliteit van de foto’s is daarbij van groot belang. De camera’s van de meeste computers en laptops zijn daarvoor niet geschikt. Ook is het niet mogelijk om een foto van uw identiteitsbewijs of pasfoto die u al op uw computer is opgeslagen, te gebruiken.
- Ik kan me niet identificeren met smartphone of tablet. Wat nu?
Als u geen smartphone of tablet heeft, kunt u deze ook van iemand lenen. De foto's die u tijdens de identificatie maakt, worden niet op het toestel opgeslagen. Kunt u geen toestel lenen, of vindt u het lastig om een smartphone of tablet te gebruiken? Neem dan contact met ons op. Dan zoeken we samen met u naar een oplossing. Soms is het mogelijk om tijdelijk plaats te nemen op onze 'wachtbank' tot er ook een andere manier is om u te identificeren. We helpen u graag.
- Wat gebeurt er als ik niets doe?
Dan moeten wij helaas uw Card(s) blokkeren. Dit kan nodig zijn, omdat we moeten voldoen aan de wetgeving. Natuurlijk helpen wij u graag om een blokkade te voorkomen. Heeft u hulp nodig? Neem contact met ons op.
- Ik heb geen brief of e-mail ontvangen over identificatie? Hoe kan dat?
De reden hiervoor is dat we niet al onze klanten tegelijk kunnen vragen om zich te identificeren. Dit gebeurt verspreid over twee jaar. Niet al onze klanten ontvangen tegelijkertijd een uitnodiging om zich online te identificeren en gegevens te controleren. Heeft u nog niets ontvangen? Dan hoeft u nog niets te doen. U ontvangt de brief op een later moment nog. Die ontvangt u op uw woon- of correspondentieadres. Ook sturen wij u enkele herinneringen via e-mail en sms.
Let op: soms komt de e-mail terecht in uw spambox. Check daarom voor de zekerheid uw spambox als u niets heeft ontvangen.
- Wat is gezichtsherkenning en waarvoor gebruikt ICS dit?
Het computerprogramma waarmee u zich bij ons identificeert, gebruikt 'gezichtsherkenning'. Daarmee controleren we of het identiteitsbewijs dat u gebruikt, ook echt van u is. Dat kan dankzij 'biometrische authenticatie'. Dit is herkenning op basis van meetbare kenmerken van mensen. Het computerprogramma meet en vergelijkt de kenmerken van het gezicht op de foto die u maakt én de kenmerken van het gezicht op de foto op uw identiteitsbewijs. Als de kenmerken gelijk aan elkaar zijn, dan is het gezicht herkend. En weten we zeker dat degene die zich identificeert, ook werkelijk de eigenaar van het identiteitsbewijs is.
Over veiligheid
- Ik word gebeld, klopt dat wel?
Het klopt dat wij u kunnen bellen over de online identificatie. U ziet dan nummer 085 – 0 135 040 in uw scherm. Als wij u bellen, doen wij dat op werkdagen tussen 9.00 en 21.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur. Belangrijk: aan de telefoon vragen wij u nooit om persoonlijke informatie, zoals uw CVC-code of andere inlogcodes.
- Hoe weet ik dat het geen fraude of 'phishing' is?
U herkent valse e-mails als volgt:
- De e-mail is meestal niet persoonlijk, er staat 'beste klant' of 'geachte heer/mevrouw'
- In de e-mail wordt gevraagd om snel actie te ondernemen
- Reageert u niet direct op de e-mail, dan wordt uw creditcard geblokkeerd
- Ook staat er een link in de e-mail, waarmee u naar een valse website gaat
- Uw mailprovider of spamfilter geeft meestal wel al aan dat de e-mail spam is
- Wat kan ik doen om mijn gegevens te beveiligen?
Om internetten veiliger te maken, kunt u zelf het volgende doen:
- Zorg dat op uw apparaat de meest recente versie is geïnstalleerd van het OS (dit is het besturingssysteem), de browser en andere software. Dit doet u door de laatste updates uit te voeren in de App of GooglePlay Store. De laatste software update kunt u ook bijwerken via de instellingen van uw telefoon.
- Gebruik geen onbekende (beveiligde of onbeveiligde) wifi-netwerken.
- Gebruik bij voorkeur de mobiele dataverbinding van uw telefoon, in plaats van Wifi.
- Download apps alleen in de officiële appstore van uw apparaat.
Bekijk ook deze tips van de Consumentenbond.
- Wat gebeurt er met mijn gegevens?
Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Op icscards.nl/privacy-statement vindt u hierover meer informatie.
- Hoelang bewaren jullie mijn identificatie?
De foto van uzelf en de foto van uw identiteitsbewijs met het watermerk, bewaren wij in onze systemen zolang u klant bij ons bent. Daarna bewaren we de foto’s nog eens 7 jaar. Dat is omdat wij, net als andere bedrijven, verplicht zijn om onze administratie 7 jaar te bewaren. Meer informatie over hoe wij met uw gegevens omgaan, vindt u in ons privacy statement.
- Wat is Gravity B.V.
Gravity B.V. is het bedrijf dat de app ICS Identificeren heeft ontwikkeld in opdracht van ICS. Deze naam ziet u daarom terug in de App Store en Google Play Store.
Over de online identificatie
- Wie moet zich identificeren?
Alle klanten van ICS moeten zich identificeren. Dat geldt ook voor klanten die een creditcard hebben via een bedrijf voor wie ICS creditcards uitgeeft, zoals ABN AMRO, ANWB of Bijenkorf.
Alle Card-houders en kredietnemers moeten zich identificeren: de Hoofd Cardhouder, Extra Cardhouders en medekredietnemers.
- Met welk identiteitsbewijs kan ik mijzelf identificeren?
U kunt zich identificeren met de volgende identiteitsbewijzen:
- geldig Nederlands rijbewijs
- geldige Europese identiteitskaart
- geldig paspoort (hoeft geen Nederlands paspoort te zijn)
Voor alle identiteitsbewijzen is het van belang dat ze geldig moeten zijn op de dag van identificatie. Langer is niet nodig.
- Hoe werkt identificeren via de app?
Identificeren kan veilig en gemakkelijk via onze speciale app. U hoeft er de deur niet voor uit. Het enige wat u nodig heeft, zijn een smartphone of tablet en uw geldige identiteitsbewijs.
- Download de app 'ICS Identificeren' van International Card Services B.V. op uw smartphone of tablet. U vindt de app in de App Store en Google Play Store.
- Open de app en log in met uw geboortedatum en uw persoonlijke validatiecode. Deze vindt u in de brief die u heeft ontvangen.
- Volg de uitleg op uw scherm: maak een foto van uw identiteitsbewijs. U kunt onder andere een Nederlands rijbewijs, een Nederlandse identiteitskaart of een paspoort gebruiken.
- Volg de uitleg op uw scherm: maak een foto van uzelf. Glimlachen of knipperen is nodig als bewijs dat de foto live wordt gemaakt, en u echt zelf degene bent die zich identificeert.
- Controleer uw gegevens en klik op 'Opslaan en versturen'. Hierna kunt u de app weer van uw smartphone of tablet verwijderen.
- Hoe zorg ik dat ik goede foto's maak?
Identiteitsbewijs:
- Gebruik de camera aan de achterkant van uw smartphone of tablet.
- Richt de camera op uw identiteitsbewijs en zorg dat deze binnen het kader valt.
- Gebruik het hoesje van uw smartphone of tablet niet als achtergrond.
- Zodra het identiteitsbewijs binnen het kader valt, wordt de foto automatisch gemaakt. Een rood kader betekent dat het niet lukt om een goede foto te nemen. Volg dan de uitleg op het scherm totdat u het groene kader ziet. Bij een groen kader is de foto gemaakt.
- Identificeert u zich met uw paspoort? Maak dan een foto van de pagina waarop uw foto staat.
- Zorg ervoor dat u een foto maakt van een origineel identiteitsbewijs. Een foto van een foto of een kopie van het identiteitsbewijs wordt niet goedgekeurd.
Foto van uzelf:
- Gebruik de camera op de voorkant van uw smartphone of tablet.
- Richt de camera op uw gezicht en zorg dat uw gezicht binnen het kader valt.
- Krijgt u hulp? Let erop dat u een foto maakt van uzelf (en niet per ongeluk van degene die u helpt).
- Zodra uw gezicht binnen het kader valt en u glimlacht, zal de foto automatisch worden gemaakt. Wij vergelijken deze foto met de pasfoto op uw identiteitsbewijs.
- Een foto van foto wordt niet goedgekeurd.
- Waarom moet ik ook een foto van mijzelf maken? Er staat toch al een foto op het identiteitsbewijs?
- Met de foto van uzelf kunnen we controleren of u echt degene bent die op het identiteitsbewijs staat.
- We vragen u om te glimlachen tijdens het maken van de foto. Dit moet zodat we weten dat de foto ‘live’ is gemaakt en we dus weten dat u het echt bent. Als we u niet zouden vragen om te glimlachen, zou er een foto van een foto gemaakt kunnen worden.
- Tips voor het maken van een goede foto
- Maak de foto recht boven uw identiteitsbewijs.
- Zorg voor een neutrale, liefst donkere achtergrond.
- Let op lichtinval, zorg dat er géén spiegeling in de foto te zien is.
- Let erop dat uw identiteitsbewijs goed te zien is, en uw hand niet een deel ervan bedekt.
- Waarom moet ik glimlachen tijdens het maken van een foto van mijzelf?
- We vragen u om te glimlachen tijdens het maken van de foto. Dit moet zodat we weten dat de foto ‘live’ is gemaakt en we dus weten dat u het echt bent. Als we u niet zouden vragen om te glimlachen, zou er een foto van een foto gemaakt kunnen worden.
- Met de foto van uzelf kunnen we controleren of u echt degene bent die op het identiteitsbewijs staat.
- Wat als het identificatieproces vastloopt?
Verwijder dan uw browsergeschiedenis en probeer het opnieuw. U kunt ook gebruikmaken van de chatfunctie tijdens de online identificatie. Of neem contact met ons op.
- Staat er in uw identiteitsbewijs xx-xx of 00-00 bij uw geboortedatum?
Dan wordt uw identificatie afgekeurd. Het heeft geen zin om de identificatie online te doen. Neem contact met ons op. We bespreken graag met u of u zich op een andere manier kunt identificeren.
Zoekt u informatie over:
- Vervangende Card aanvragen
- Card activeren / deblokkeren
- Online identificeren: zo regelt u het
- Extra Card aanvragen
Neem contact met ons op
-
Telefonisch
Het telefoonnummer vindt u op de contactpagina. Bereikbaar 24/7.
-
Contactformulier
Stuur een e-mail via het contactformulier in Mijn Account.
-
Postadres
Postbus 23225, 1100 DS Diemen